הת` ברוך משה מקמל

לא פוצה פה, אבל מצפצף

ט' תמוז ס''ג

פרשות חוקת ובלק הנקראות בתורה (בחו"ל) בשבת זו נושאות מסרים המשלימים זו את זו, ובאחדותן של הפרשות מתבלט קשר זה במיוחד. בפרשת חוקת מספרת התורה על פרה אדומה ששריפתה עם מרכיבים נוספים והזאתה על טמא מת מטהרת אותו, אך מטמאה את הכהנים העוסקים במלאכת השריפה וההזאה.

מצוות פרה אדומה נקראת "חוקה", היא נכללת באותו סוג מצוות שעליהן לא נתנה התורה הסבר. זוהי החוקה היחידה ,עליה לא מצא שלמה המלך, החכם מכל אדם טעם המניח את הדעת, כיצד פרה המטהרת את הטמא מטמאה בו בזמן את הטהור. לאחר שמצא את טעמם של כל החוקים מלבד פרה אדומה, התבטא בענינה: "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני".

פרשת בלק מספרת התורה על נסיונו של בלק לחרוץ את עתידם של בני ישראל באמצעות בלעם, שהיה ידוע כמכשף ובעל כוחות מובהקים מצד הטומאה. בלעם מנסה לקלל, אך נמצא מברך, בניגוד לרצונו יוצאים מפיו משלי ברכה, מול פניו הנדהמות של בלק. באחד ממשליו פורט בלעם את מעלותיו של ישראל, ואומר: "כי עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב". עם ישראל על אף שאינו מעורה בחברת שאר העמים, אינו מתחשב בדעתם, דעת הרוב, כביכול.

הכוח לעמוד מול אומות העולם במסירות נפש ולבצע את רצון הבורא טמון דוקא ב"חוקים", במצוות שאינם מובנות על פי שכל. בפירושו על התורה מפרש רש"י כי "חוקים" אלו המצוות עליהם טוענים אומות העולם ומבקשים הסבר הגיוני על קיומם, מישראל. אף על פי שהסבר כזה אינו קיים בתורה, מוטל החיוב לקיימם באותה חיות והתלהבות כמו מצוות המתבקשות על פי שכל. זאת מעלתם של ישראל, "עם לבדד ישכון, ובגויים לא יתחשב", מול שאלות ותמיהות של אומות העולם הוא מקיים את הרצון העליון בכוונה גדולה ובשמחה אמיתית.

בשבת זו, י"ב בתמוז חלים יום ההולדת, וחג הגאולה של כ"ק אדמו"ר רבי יוסף יצחק שניאורסון, נשיאה השישי של חסידות חב"ד. ביום הולדתו בו מזלו גובר,התבשר הרבי כי הוא משתחרר ממאסר לאחר שנתפס שם באשמת הפצת התורה ומעיינות החסידות. הרבי הריי"צ עמד בעוז ובתוקף מול חוקרים שלא חסכו באיומים, ואף ביקשו לגזור עליו גזר דין מוות, רחמנא ליצלן. בודד במערכה נגד הסובייטים עמד הרבי והפיץ את תורת ישראל וחיזק בדק הבית של עם ישראל בבנית מקוואות טהרה להצלת התא היהודי, ביסוד ישיבות וחדרים ללימוד ילדי ישראל, וביסוס קהילות ברחבי רוסיה. הרבי נתן משמעות אקטואלית לאיפיון של עם ישראל שנאמר על ידי בלעם בפרשתינו: "עם לבדד ישכון, ובגויים לא יתחשב". ללא שימת לב מזערית כלפי הסכנות שבהפצת התורה ברוסיה הקומוניסטית, הצליח הרבי במשימתו ולקפל תחתיו את המעצמה הגדולה.

זהו יום שנותן לנו את הכח לבצע את רצונו של הקב"ה בשלימות ובשמחה, גם כשהדברים אינם מובנים והסביבה מלגלגת, כי אנו כיהודים מתחשבים אך ורק בשליחותנו ויעודינו כעם נבחר.

הרמב"ם בספרו ה"יד החזקה" בהלכות מלכים ומלחמותיהם מציין כי נבואתו של בלעם היא על פועלם של דוד ומלך המשיח שעומד מזרעו. ברור הוא, שהתמקדות בהפצת נבואתו של מלך המשיח, ש"הנה הנה משיח בא", ללא התחשבות בתגובות העולם, היא זאת שתביא במהרה להתגלות הרבי מלך המשיח שליט"א שיעשה את הפרה העשירית לטהרת עם ישראל, בגאולה האמיתית והשלימה.