חדשות חב"ד

מנהגי מלך המשיח ליום תשעה באב • מיוחד

י' אב ע''ח

מנהגים של כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א ביום תשעה באב. 

א. אחרי שנוטל את ידיו לסעודת המפסקת ואוכל מעט לחם (ביושבו על כסא כרגיל) הופך את הכסא על צדו ויושב עליו כך להמשך הסעודה. 

ב. במהלך הסעודה אוכל ביצה טבולה באפר וכן בייגיל. 

ג. לתשעה באב נועל נעלי בד שחורות עם סוליות גומי לבנות. 

ד. בכניסתו למעריב מביא עמו דפים גדולים מצולמים של מגילת איכה וקינות לליל תשעה באב מקופלים בתוך סידורו. 

ה. בכניסתו ובצאתו מכל התפילות אינו מעודד או מסמן לשיר. (בשנים האחרונות כשכ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א נכנס לתפילות מכריזים יחי שלוש פעמים) 

ו. מביט בחוזק לעבר ארון הקודש בכניסתו ובצאתו. 

ז. בשנת האבילות לא עבר לפני התיבה בשלושת התפילות אך אמר את כל הקדישים והורה למישהו לעבור לפני התיבה במקומו. 

ח. בתפילות ערבית ושחרית יושב במהלך התפילה ע"ג קופסת עץ בלי משענות הגבוהה מעט בג' טפחים ויושב רק על קצהו כרגיל, ובעת התפילה ואמירת הקינות מניח את הספר או הסידור על שולחן בינוני המשמש גם ליחידות כללית העומד לאורך הקיר הדרומי כשפניו הק' מוטות קצת לדרום, שעליו מאירה המנורה. 

ט. מקפיד על הסטנדר לא תהיה פרושה מפה. 

י. קורא מגילת איכה וקינות ביחד עם הש"ץ. 

יא. כשהיה נוסע לביתו היה יושב ע"ג קרש המונח על המושב. 

יב. כשהיה שוהה בביתו היה נח במשך הלילה על המזרון המונח על הרצפה. 

יג. מתפלל תפילת שחרית ביחידות בחדרו הק' בתפילין. 

יד. נכנס לשחרית ללא טלית ותפילין כשבידיו הק' סידור וספר קינות גדול. 

טו. בשעת התפילה ניכר שאינו מתפלל עם הציבור ובד"כ מעיין בסידור או בספר הקינות. 

טז. בשעה שהקהל אומר קריאת שמע מניח ידיו הק' על העיניים אך אינו מטה את ראשו.

יז. לפני שמו"ע בד"כ פוסע לאחוריו אך לפעמים אינו פוסע. גם במשך תפילת שמו"ע אינו מדייק ליישר את רגליו ולפעמים מזיזם מעט באמצע. 

יח. עולה לתורה הן בשחרית והן במנחה. 

יט. בשנת האבילות אחרי שעלה לתורה אמר חצי קדיש לפני הגבהת הספר תורה. 

כ. אחרי קריאת התורה שב למקומו ומתיישב לאמירת קינות. 

כא. בד"כ לובש משקפיים בעת אמירת קינות. 

כב. במשך אמירת קינות לפעמים מדפדף אחורה לומר הפזמונים וכו'. 

כג. בסיום נעמד לאמירת הקינה אלי ציון. 

כד. ממתין עד לאחר אמירת אשרי ו'ובא לציון' ע"י הש"ץ ואח"כ יוצא מביהכ"נ. 

כה. נכנס למנחה עטור בתפילין דרש"י ועטוף בטלית כשבידיו הק' סידור ותהילים ונוגע בפרוכת ויושב על כסאו כשהמפה על הסטנדר. 

כו. בקריאת שמע אינו מכסה עיניו הק' אך אוחז הציציות ומנשקן כרגיל בשחרית וכן ממשמש כרגיל בתש"י ובתש"ר ומנשק וכן בפותח את ידיך שבאשרי דמנחה. 

כז. אומר שיעור תהילים לפני קרבנות. 

כח. אינו אומר דברי כיבושין אחרי מנחה. 

כט. רק אחרי מנחה מניח שאר זוגות תפילין. 

ל. כשת"ב חל ביום ראשון מחלק דולרים לברכה והצלחה במקום הרגיל. 

[כשחל תשעה באב (או נדחה) ביום ראשון מחלק דולרים לצדקה כרגיל.

להלן יומנים מאז החל הרבי שליט"א מלך המשיח לחלק דולרים מידי יום ראשון.

תשמ"ח - שנת הקהל: חילק כרגיל אחרי שחרית.

תנש"א: כרבע שעה אחרי תפילת מנחה יצא הרבי שליט"א מלך המשיח לחלוקת השטרות לצדקה, במקום הרגיל לחלוקה בכל יום ראשון - ליד פתח המעלית, החלוקה ארכה כחצי שעה(מתוך היומן).

תשנ"ב. תשנ"ד(לא נדחה). תשנ"ה - שנת הקהל. תשנ"ח. תשס"א(לא נדחה).

תשס"ה: גם בתשעה באב לא נגרעה עבודת הקודש, והוד כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א יצא כרבע שעה לאחרי תפלת מנחה (לערך בשעה 4:20) וחילק דולרים ע"מ לתתם (או חילופם) לצדקה. גם הקבצנים באו לאחרי החלוקה בהרכרזת "פדיון דולרים, פדיון דולרים"...(מתוך היומן).

תשס"ח: כרבע שעה אחרי סיום התפילה יצא כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א ל"הול" שעל יד פתח חדרו הק' לחלוקת השטרות לצדקה כמידי יום ראשון. החלוקה הפעם היתה קצרה יחסית ונמשכה כ-5 דקות בלבד(מתוך היומן). (להעיר שלא היה נדחה).

תשע"ב: חילק למעלה בהול במקום הרגיל אחרי מנחה. 

תשע"ה ירד לביהכ"נ כ20 דקות לאחרי מנחה וחילק במקום הרגיל למטה. 

תשע"ו - שנת הקהל חילק למעלה אחרי מנחה.]

לא. כשנוטל ידיו במוצאי ט' באב יש אומרים ששופך מים רק על האצבעות ויש חולקים ששופך מים על כל היד עד הפרק. 

לב. בשנת תשנ"א עודד את השירה במוצאי הצום נדחה. 

לג. אחרי תפילת ערבית יוצא לקידוש לבנה. 

לד. אינו גונז את ספר הקינות אלא שומר לשנה הבא. 

יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד