אברהם כ' שבט ס''ז 07:17
והוי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסידה
רבי אומר איזוהי דרך ישרה שיבור לו האדם כל שהיא תפארת לעושיה ותפארת לו מן האדם, והוי זהיר במצווה קלה כבשחמורה שאין אתה יודע מתן שכרן של מצוות, והוי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסידה. (פרקי אבות פרק ב משנה א). הנה פרקי אבות זה מילי דחסידותא, זאת אומרת לפנים משורת הדין (ראה הביאורים של הרבי לפרקי אבות בתחלתו), ולאור זאת לכאורה קשה להבין את המשפט האמור " והוי מחשב הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסידה". אם נאמר שמדובר במצוה מפורשת, איך אפשר להציע למי שהגיע לדרגה של "מילי דחסידותא" שיעשה חשבון האם זה משתלם לו או לא, הרי כל מצווה זה שווה הכול, וכמאמר הבעש"ט ז"ל הידוע שאפילו מלאך מיכאל – הגדול שבמלאכים - היה נותן את כל עבודתו והשגתו באלקות עבור מצות צצית אחת מארבע ציציות שיש לכל אחד מישראל (קיצורים והערות לתניא ע' מו. וראה הערת הרבי על זה שם ע' קנ), ואם בעבירה ממש חס וחלילה איך אפשר חס וחלילה לחשב את השכר שבזה, הרי אפילו בעבירה קלה האדם נפרד מהקדוש ברוך הוא כמו בעבודה זרה ממש וכמו שכתוב בתניא. אלא על כורחנו מוכרח לאמור שלא מדובר על מצוה ממש ולא על עבירה ממש, אלא על דברים שיש בזה צדדים לכאן ולכאן: שישנם טיעונים לפרש שזו מצווה ויש טיעונים מנגד שזו עבירה, ואין אנו יכולים כל כך בקלות לברר ולהוכיח האם זוהי מצווה או עבירה. ועל זה באה ההוראה הברורה מרבינו הקדוש לראות את התוצאות "והווי מחשב..". וזהו בדיוק המקרה של השאלה הידוע האם להמשיך לפרסם על הרבי שהוא המשיח או לא. מצד אחד היו דיבורים מפורשים של הרבי ש"מי שעושה את זה הוא נלחם בי", ומצד שני היו דברים שהיה נראה כאילו הרבי מסכים לזה. ולכן יש הרבה שנבוכים בזה, ולא יודעים "איזו היא דרך ישרה". ולכן ברור ביותר שהמענה לזה הוא "והווי מחשב". והחשבון בזה הוא כדלהלן: ידוע מה שכתוב ברמב"ם בהלכות מלכים ומלך המשיח: וכל אלו הדברים וכיוצא בהם לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומין הם אצל הנביאים. גם החכמים אין להם קבלה בדרים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים , ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו. ועל כל פנים אין סידור הוית דברים אלו ולא דקדוקיהם עיקר בדת. וידוע גם מענה הרבי "אין מצווה כלל לחפש מיהו המשיח". ולכן גם אם יש כאלו שלדעתם בכל זאת יש איזשהו עניין להראות באצבע מיהו המשיח, גם לדעתם לא מדובר על מצווה מפורשת, ובטח שלא מדבר בחובה, רק רשות וכמה פעמים רשות. זוהי "שכר מצווה" אם נאמש שזוהי בכל זאת משהו מעין מצווה, אבל מנגד יש את "הפסד עבירה" - חילול השם שזה יותר גרוע גם מעבירות שיש בהם עוון כרת ומיתות בית דין, וכידוע שעל עבירות עם כרת ומיתות בית דין ייסורים רחמנא ליצלן ממרקין, ואילו על זה גם ייסורים ר"ל אינם מועילים, כידוע, ה' ישמרנו. ויש גם את המענה של הרבי ""מי שעושה את זה הוא נלחם בי" רחמנא ליצלן. ולסיום בואו נאמר "ונסלח לכל עדת ישראל ולגר הגר בתוכם כי לכל העם בשגגה". כ' שבט ס''ז 07:17