הגאולה ומלך המשיח

נשיא הדור ומשיח שבדור

א' טבת ס''ה

נאמר בזוהר הקדוש שנשמת משה מתפשטת בכל דור ודור, וכמאמר חז"ל "אין דור שאין בו כמשה". משה רבינו נקרא "נשיא הדור", כך בכל דור ודור ישנו את נשיא הדור, המשה שבדור. משמעות היותו הנשיא אינה רק בכך שתפקידו להנהיג את העם ולדאוג לכל מחסורם, חז"ל אומרים : "שמשה הוא ישראל וישראל הם משה, לומר לך שנשיא הדור הוא ככל הדור, שהנשיא הוא הכל"!

– נשיא הדור כולל את נשמות כל בני ישראל שבדורו, וכל בני ישראל הם ניצוץ פרטי ממנו. בנשמת כל אחד מישראל יש דרגות, "חמשה שמות נקראו לה" . הדרגה החמישית והנעלית ביותר, הניצוץ האלוקי שנמצא בנשמת כל אחד ואחד, נקראת בחינת "יחידה". נשיא הדור הוא ה"יחידה" הכללית, ובחינת היחידה שבכל אחד ואחד היא בחינת משה שבו .

עם ישראל נמשל לגוף אחד , ונשיא הדור הוא הראש . כשם שמהראש באה החיות לכל האיברים, כל אבר קשור אל הראש ומקבל ממנו את חיותו הפרטית המתאימה לו, כך גם כל אחד מישראל קשור בנשמתו לנשיא הדור, ומתקשר דרכו להקב"ה.

הגוף הגשמי והנפש הבהמית שבנו מעלימים את הניצוץ האלוקי שבתוכנו, ובכדי להתקשר להקב"ה זקוקים אנו ל"ממוצע המחבר" , כמו שנאמר במשה "אנכי עומד בין ה' וביניכם", כמו שנאמר בו "משה איש האלוקים" , ומבארים חז"ל : מחציו ולמטה "איש" מחציו ולמעלה "האלקים". כלומר שמצד אחד הוא יהודי בשר ודם כמונו, אך מצד שני אצלו בחינת היחידה הכללית נמצאת בגלוי, כי בגלל ביטולו המוחלט לה', גופו הגשמי אינו מעלים עלי'ה כלל. אצלו קיים חיבור אלקות עם גשמיות בתכלית השלמות , כפי שיהי'ה לעתיד לבוא בכל העולם!

והנה חז"ל אומרים "גואל ראשון הוא גואל אחרון", שאף על פי שמשיח מבית דוד ומשה משבט לוי, הרי הם קשורים זה בזה. וכשם שקיים משה בכל דור, כך גם עניינו של משיח ישנו בכל דור ודור . וכהבטחת התורה "לא יסור שבט מיהודה", שמלכות בית דוד ימשיכו להנהיג את עם ישראל אף בזמן הגלות , כיון שמלכות בית דוד היא נצחית, כשבועת הקב"ה לדוד "שלא יכבה נרו לעולם ועד".

מובא בספרים שבכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי מצדקתו להיות משיח, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו השם יתברך וישלחו. ההכרח לזה הוא מצד האמונה והצפי'ה לביאת המשיח "בכל יום שיבוא", שלכן צריך להיות בכל עת אחד הראוי ומוכשר לזה . ונאמר בגמרא אם משיח הוא מאלו שחיים בדור זה ודאי הוא רבי יהודה הנשיא, כיוון שנשיא הדור – הוא המשיח שבדור .

טעם הדבר הוא, כיון שבחינת ה"יחידה" היא דרגתו של משיח (ולכן כתוב שבכל אחד מישראל יש ניצוץ משיח, היא בחינת היחידה שבו ), ונשיא הדור, היחידה הכללית, הוא נשמתו של משיח, ולכן הוא המשיח שבדור .