הגאולה ומלך המשיח

"דירה בתחתונים"

א' טבת ס''ה

– נאמר במדרש שתכלית בריאת העולם הוא ש"נתאווה הקב"ה להיות לו יתברך דירה בתחתונים", שכאן בעולם הזה הגשמי, הקב"ה יתגלה במהותו ועצמותו האמיתית, בלי שום לבוש והצטמצמות, כביכול כמו אדם בדירתו הפרטית.

העולם הזה רובו ככולו רע, והוא מלא קליפות ודברים שהם מהצד של היפך הקדושה ונגד ה' ממש . העולם נברא באופן כזה שהוא מעלים ומסתיר על בוראו , וכאילו 'טוען' שמציאותו מעצמותו, ואין לו שום עילה וסיבה שקדמה לו ח"ו. בפרט בזמן הגלות, כשבית המקדש חרב, עם ישראל נרדף, והאמת האלוקית אינה מאירה בגילוי.

הסיבה שהקב"ה יצר מצב כזה היא, כיון שהוא נתאווה שאור האמת האלוקית יפרוץ ויתגלה דווקא מתוך החשך והשקר, שמהגולה עצמה תצמח הגאול;ה. החידוש בגאולה יהי'ה לא רק שהקב"ה יתגלה בעולם, והעולם יתבטל ממציאותו הרעה, אלא עוד זאת, שהגילוי יהי'ה מצד גדרי העולם עצמו.

כיצד יתכן הדבר? – בכל דבר בעולם שנברא על ידי הקב"ה גנוז טוב אמיתי ומושלם, הוא הניצוץ האלוקי שבו. מתחילת הבריאה הי'ה הטוב בגילוי, לאחר חטא עץ הדעת הרע התערב בטוב . העבודה שלנו בתורה ומצוות בכל דבר בעולם, מבררת את הטוב מהרע, מגלה את ניצוצות הקדושה החבויות בהם ומעלה אותם חזרה לקדושה. זוהי "עבודת הבירורים", ששלמותה היא תאוותו של הקב"ה, לשמה ברא את עולמו.

תאווה זו תתמלא – על ידי העבודה שלנו בתורה ומצוות בזמן הגלות – ב"אחרית הימים" בגאולה האמיתית והשלימה! אז הוא יאיר ויתגלה כאן כמו שהוא בעצמותו, ללא כל מסך והסתרה. כמו שנאמר "ולא יכנף עוד מוריך", "פירוש, שלא יתכסה ממך בכנף ולבוש" . אז יהי'ה "ומלאה הארץ דעה את ה'" , וכפי שאנו אומרים בסיום כל תפילה להשי"ת: ויקבלו כולם עליהם את עול מלכותך ותמלוך עליהם מהרה לעולם ועד, כי המלכות שלך היא ולעולמי עד תמלוך בכבוד, ככתוב בתורתך "ה' ימלוך לעולם ועד" ונאמר "והי'ה ה' למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהי'ה ה' אחד ושמו אחד".

משום כך פוסקים רוב גדולי ישראל , חכמי הקבלה ותורת החסידות , כי תכלית השכר אינו לנשמות בגן עדן, אלא דווקא לבני ישראל כנשמות בגופים בעולם התחי'ה, לאחרי תחיית המתים, זהו העולם הבא, ובו תהי'ה תכלית הגילוי של "ומלאה הארץ דעה את ה'", כיון שתכלית הבריאה היא שהגילוי יהי'ה בגשמיות דווקא, באדם הגשמי בעולם הגשמי.