הת` שלום בער קרומבי

להפיק מסר - בעקבות פטירתו של הת' אפרים וקסלר ע"ה

ד' אב ס''ה
אפרים דאג בכנות לצרכיו של כל בחור וראה לנכון להקריב תמיד את מה שיכל למען הזולת. עשרות בחורים נתמכו בעזרתו הכנה - כשנזדקקו לה, יוכלו להעיד כאלף מלצי יושר לו למעלה, כי אכן ניחן הוא במידה אמיתית של אהבת ישראל.
הזעזוע שהלם בכולנו במוצאי שבת האחרון, לאחר היוודע הידיעה המצערת על פטירתו של חברנו היקר אפרים וקסלר ז"ל, התחלפו במהרה בהרהורים שונים ובתהיות על משמעותו והשלכותיו של הארוע הטראגי.
התוגה עוד השאירה פצע פעור בליבו של כל אחד, ובראש חלפו באותה עת הרהורי רבים וזיכרונות עבר מחייו הפעילים - והקצרים של אפרים.
כל מי שהכיר את אפרים ידע עד כמה בערה בליבו אהבת ישראל כנה לכל יהודי באשר הוא. מתוך התמסרות יוצאת דופן טיפל אפרים בבחורים רבים שנזדקקו לטיפול רפואי, גם כשאלו כלל לא פנו אליו. אפרים דאג בכנות לצרכיו של כל בחור וראה לנכון להקריב תמיד את מה שיכל למען הזולת. עשרות בחורים שנתמכו בעזרתו הכנה - כשנזדקקו לה, יוכלו להעיד כאלף מליצי יושר לו למעלה, כי אכן ניחן הוא במידה אמיתית של אהבת ישראל.
הרהורים אלו אודות מסירותו של אפרים וטוב ליבו - גורמים להשתאות ולתמיהה אמיתית לנוכח הארוע הטראגי שקיפח את חייו.
וכך לא יכולה שלא להתפרץ הזעקה הכנה והאמיתית - "למה עשה ה' ככה!?" זעקה אמיתית מתוך לב נשבר ודואב. הנפש שפלה עד אין שיעור, וכי אפשר להבין זאת? ויתרה מכך האם באמת אנו מחפשים טעמים למסובב הסיבות, מדוע כך בחר ולא אחרת?
אין אנו רוצים לסתום את החלל העמוק שהותירה את השאלה, ואולי אף יתר על כן - רוצים אנו להותירה עומדת זועקת בחלל האוויר. נותרת לתהות ולקבוע את כל הטעמים וההסברים; מותירה את האב רחום וחנון לענות לנו באמת, בהתגלותו של הרבי מלך המשיח שליט"א ובתחיית המתים - כשאפריים בתוכם. רוצים אנו לשאול באמת ולתבוע "למה עשה ה' ככה!?"; אנו איננו חפצים לענות על התשובה.
אולם מעבר לכך עומד כל אחד מאיתנו ועורך חשבון נפש נוקב עם עצמו, בוחן בליבו האם באמת לא יכולנו לשנות את המצב. חשבון הנפש אינו על מעשיו של אפרים, ואף אינו על לימוד מהנהגותיו הטובות - הגם כי עלינו לקיים "והחי יתן אל ליבו" - אך לא נסתפק רק בזאת.
חשבון הנפש הינו חשבון על מעשינו שלנו, מעשיהם של כל בני החבורה - מעשיהם של עדת החסידים בכלל ועדת התמימים בפרט. הרי ברור כי בחר ה' להכות בפנינו, ודוקא בבחירי התמימים בחר לשלם פרעונו, ואם כן מהו החשבון אותו עלינו לשלם?
ידע כל אחד מעדת החסידים כי כעת על כולנו להגיש את החשבון. אין אי מי מאתנו שירשה לעצמו להיפטר מהשאלה הנוקבת והאמיתית; במה אוכל לתקן את המצב ומה אעשה אני כדי לתקן?
וכשיחדיו נפיק את המסר, אז וודאי כי יהיה זה לעילוי נשמתו ולאות ומופת לו גם בהיותו שם למעלה.
יהי זכרו ברוך.