ברוך משה מקמל

מוריד הטל

כ''ב אב ס''ב

חוק טל שירד לפני זמן מה לאויר העולם חולל סערה תקשורתית כציבורית היו שביכו והפליגו כי תקדים זה ייצור קרע נוסף בשכבות 'חילונים' – דתיים. עולם הישיבות שעמד במשך השנים מול מלתעות שוחרי השיויון בישראל בהצלחה ניסית, ידע מרורים באשר לזכויותיו וגם הפטור הזמני שהצליח לקבל לא פטר אותו ממוגבלויות מסוימות כאשרות יציאה מהארץ, ועוד פריבילגיות שונות להם זוכים, ואולי בצדק, המשרתים בצה"ל.

איש לא האמין כי פילוג העם על רקע השירות הצבאי יפתר עם תקיפותו של חוק טל. סביר להניח כי באם היה סיכוי ולו הקלוש שכך יהיה, היו גדולי התורה נותנים את ברכתם לח"כי המפלגות החרדיות לתמוך בו ללא סייגים, העובדה שתמיכתם באה לאחר תיקונים והסתייגויות מצביעה על כך שלא נמצאו מעלות רבות לחוק הבעייתי.

הגיחוך הגדול הוא, שההטפה על כך שאזרחי ישראל מממנים את לימודיהם של בני הישיבות מוצאת כר נרחב ואוזן קשובה בציבור הישראלי. יש שמבינים זאת מתוך אינטרס לקדם את מפלגתם או את משנתם הפוליטית, על אף שבתנוכי שכלם מבינים שהצדק אינו עימם, וכספם מוצא נתיבים למקורות אחרים זולת מובטלי הישיבות.

הבעייתיות היא, שהעלאת הנושא הרגיש הזה כל עת מצוא, מלבה את השנאה וגורמת לחיכוחים מיותרים ברחוב. הציבור הישראלי שנדרש לליכוד השורות בימים טרופים אלו, מוצא את עצמו שוב מפולג שלא ברצונו, אולי לרצונם של פוליטיקאים ועוד אנשי דלא מעלי שמשחקים ברגשות הציבור כאילו היו בובות בתיאטרון.

"הצבא צועד על קיבתו" אומר הפתגם, אך בימים אלו קצרה הדרך להפיכתו של הפתגם למציאות מעשית. אם נתאר לעצמנו את בני התשחורת ארוכי המעילים מגודלי הזקן והפיאות המשתלשלות משרתים בצבא, הרי שהצבא אכן יצעד על קיבתו, אבל הפעם - מצחוק.

בני התורה שכל חייהם היו מכונסים בד' אמות של תורה והלכה, יודעים אומנם שפיקוח נפש דוחה את כל התורה, ובמצבים כאלו ינהגו בהתאם, אך תרגיל שגרתי יהפוך לקומדיה בלתי נמנעת. על שחרית הם לא יוותרו, על פת שחרית כל שכן, "דף היומי" והשיעור ב"חפץ חיים" הם לא דבר של מה בכך, בעיצומו של מארב הם יעמדו להתפלל "מנחה", ובשבת הם לא מטלטלים.

הצבא לא יעמוד בדרישתם הטבעית למקוה כל יום, ואף ידרש להביא הוכחת קניה כי המדים נקיים מחשש שעטנז. צעקות "שאבע'ס" והאבנים שישודרגו לרימוני רסס, יזרקו על ידם למראה חילול שבת. לא ניתן לשער מה יקרה כשתעבור בתווך חיילת במדי חייל, קרי - מכנסיים ; הצבא יאלץ להפעיל כוחות מיוחדים בשביל לחלץ אותה בריאה ושלימה מהלינץ'.

ראשי המדינה יודעים אל נכון כי באם רצונם לשמור על צביון הצבא עדיף להשאיר את בני הישיבות במאורותיהם, אך השיקולים בגיוסם הם פופוליסטיים ונועדו לגעת ברגשות ציבור הבוחרים שמתקומם בהזדנבות מופלאה אחרי מנהיגיו שגוזרים קופונים על חשבונו.

חוק טל בגרסתו הראשונה מלא במשקעים שלא ניתן לגשר עליהם. הוא החל בהנחה שכל אזרחי ישראל אמורים לתת שכם בנטל השירות, ובצדק, ללא התחשב בעובדה שבני הישיבות קיבלו את אישור הדרג המדיני לפטור זמני משירות חובה מכל ממשלות ישראל לדורותם. באותו התנ"ך שעימו נופף בן גוריון באו"ם כהוכחה לאחיזתינו בארץ ישראל אף כתוב כי בני שבט אחד אינו שייך לצאת בצבא, כי "ה' הוא נחלתו".

אחיזה סלקטיבית מספר הספרים היא כה בולטת וצורמת עד שמהוה לכאורה את הסעיף הראשון שאינו בר גישור. אותה התורה שמעניקה לעם ישראל בעלות על פיסת אדמה, מעניקה פטור לפיסת עם לא לדאוג לעניניה השוטפים. את אותה השמירה וההגנה שמייחסים אנשי הצבא לעצמם, על לא דבר, מבצעים תלמידי הישיבות על הצד הטוב ביותר על ידי לימוד התורה שלהם. על הדיעות הקלוקלות לפיהן הצבא הוא זה שמגן, שצה"ל הוא זה המסכל, כבר המליצה תורה: "אם ה' לא ישמור עיר, שוא שקד שומר.."

מחוסר בנתונים, לא אתייחס למצב ביחידות המתאפשרות לתמרן בין יהדות וצבא, (הנח"ל החרדי, לדוגמא), אך בשאר יחידות מצויות בעיות הלכתיות שמקשות על שומרי המצוות לשרת בהן. לא אומר כי לא נוסו פתרונות אי אלו או אחרים, אך השורה התחתונה מצביעה על כך שדבר לא השתנה והמשרדים הנוגעים בדבר לא עשו את שביכולתם בכדי לעזור לחרדים להתגייס. המסקנה פשוטה: גם הם לא מעונינים בזה.

כשצה"ל מתבקש לפעול מבצעית, תוך שמירה על חיי מחבלים בפוטנציה (ילדים ונשים) הוא מסכן בכך את בטחונו האישי, דבר שלא נצרך על פי תורה ואפילו אסור. כניסתם הרגלית של חיילי צה"ל לג'נין שגרמה לקורבנות רבים, תחת הפצצה אוירית, היתה נתונה לשיקולים פוליטיים, הדרג המדיני שבביטחון אינו מבין במיל', מתבצר במשרדו הממוזג והמשוריין ופוקד על חיילים חשופים לסיכון גבוה, להיכנס לקן צרעות ולהימנע מלדרוך על הציפורן החודרנית של ילדי האויב.

אופן הפעולה של הצבא והתנהלותו הבטחונית כבר מזמן אינה מקצועית. דפוסי הפעולה נבחנים על פי מדד שביעות הרצון של העולם. כך יקרה לדוגמא, שפעולה דחופה ומשמעותית תדחה מטעמים מדיניים, והתוצאות בשטח ידועות. לצבא כזה אין שום סיבה והיתר להתגייס, לצבא כזה צריך לעשות מכרז אולי אינדונזיה תקנה אותו.

יש ח"כ שכשרואה חרדים או דבר שאמור לשדרג את מעמדם - לא השלהבת שלו עולה מאליה, אלא לפיד שלם ניצת. לאחר הצבעת המליאה על החוק, התבטא אותו אחד כי עם ישראל יזכור את הבגידה שכ10% מאזרחי ישראל לא ישרתו בצבא, על פי חוק. מלבד היותו רטבן פוליטי, טירון כנבחר עם, הרי שדבריו מביכים אפילו את בוחריו.

מר יוסף לפיד שכח כי החרדים הם לא אי בתוך הים. בכלל האוכלוסיה הישראלית מצויים פצפיסטים רבים, וסרבני שירות בעיקרון, הם אינם דתיים ואף לא יוצאי ישיבות מובחרות לשעבר, הם בני קיבוצים וצאצאים למחדשי היישוב היהודי בארץ ישראל. סבם היה גנרל, אביהם היה לוחם, ואילו הם כנכדים סטודנטים למדעי ה"מזרח תיכון חדש". בני הישיבות לפחות מגינים בלימודם, אך במה תורמים אותם סרבנים? אתמהה.

* * *

שוטטתי בין טורי המוצרים בשופרסל, הוא היה עם מכנסיים למחצה משקפי שמש יוקרתיים שעמדו על המצח, ועם מבט מתנצח בעינים. "תלך לצבא" - הוא זרק לעברי, ולא זכה לתשובה. נפגשנו שוב ליד הקופה. "נו.. הלכת לצבא" - הוא שאל שוב עם חיוך קורא תיגר. "אני כעת חוזר משם" - עניתי לו קצרות. והוא לא נרגע. "אתם, לוקחים את כל התקציבים, ואנו כחיילים משוחררים כמעט ולא קיבלנו מענק בגללכם, אתם חלאות אדם, פרזיטים, אוכלי חינם, חיים על חשבונינו.." וכך המשיך בשורת גידופים שלא היתה שווה התייחסות.

משפט הפתיחה שלו היה ממש כמו חלת שבת שעמדה על המדף בסופר מעת – לעת. פשוט, נדוש - ישן. כל כך השתכנעתי שאני חי על חשבונו, עד שכשהגעתי לקופאית דחק בי היצר לומר לה, שתעשה חשבון והבחור הזה ישלם עליי. לכל הפחות רציתי להזמין אותו לראות מה קניתי על חשבונו. אך היצר השני שאותו טיפחתי בזמן לימודי על חשבונו, בשעה ששירת בצבא, אילץ אותי לעשות איתכפיא..

החוק מתגלה במערומיו כשרואים את השנאה ואת הפילוג שיצר. הקרע הופך לרישמי והסיכוי לאיחויו נראה רחוק, תרומתם של חברי הכנסת והמפלגות אותם הם מייצגים לשיסוי בציבור הדתי, ולשבר בקומת עם ישראל השלימה, הינה רבה. הייטיב להתבטא יונת שלום אחרת ממפלגת "שינוי" "אני לא אתפלא אם בימים הקרובים יוכו ברחובות תלמידי ישיבות". את הכתובות שעל הקיר כדאי לקרוא בעוד מועד בטרם נחצה את הקוים. כשזה יקרה, נוכל רק להטיל אצבע מאשימה לבית הנבחרים הישראלי שהסית אח על אח, יהודי על יהודי, והביא למלחמת אחים מיותרת.

לדעתי, העונש שלהם הוא עצם היותם חברי כנסת..