הרב חיים פוזן

מאכל האמונה ומאכל הרפואה - פרק שלישי

א' ניסן ס''ד

מאת: הרב חיים פוזן

בעומדינו לפני חג הפסח הבה נתבונן כיצד הרואה הנאמן של הדור הרבי מלך המשיח שליט"א מחדיר אמונה לכל אחד בכל מיני צורות וכן נראה את העניין האמונה בהבט חסידי

סיפר לי לא מזמן אחד האברכים מאנ"ש צפת בשם יהונתן שי' הסופר בהיותו בחור הוא הגיע מאוסטרליא ל770 ולא היהב לו הרבה מוסג בענייני משיח והוא התמזל מזלו ללון אצל משפחה שהאמונה לא האירה אצלם כל כך בגלוי וב770 הוא כמובן ראה את שיא האמונה ברבי מלך המשיח שליט"א והוא נכנס לדילמה למי צריך להשתייך ויציעו לו חבריו לקנות קלטות של הרבי מלך המשיח שליט"א בלי כל קשר לתהיותיו והוא אמנם לא ידע אידיש אבל הוא בכל אופן רצה לשמוע את קולו של מלך המשיח וידלק את הטייף ושם שמע את השיחה שהרבי מלך המשיח שליט"א מדבר על יחי המלך והוא זה מה שהבין מהשיחה ומיד נפל לו האסימון והוא החליט שהוא הולך עם המשיחיסטים

רואים איך שהרבי מוביל בדרכיו הוא את כולם לאמונה הגורפת אבל חייב דבר זה להיעשות גם על ידינו כדי שהאמונה תחדור בפנימיות ובענינינו זה על ידי אכילת מצה בפסח שהוא מאכל האמונה שנעשית האמונה דם ובשר כבשרינו

כותב הרבי מלך המשיח שליט"א באגרות קודש חלק ג' עמוד רס"ה - רס"ו בזה הלשון אין איש החייל עושה את הקנה רובה וגם אין זה ביכלתו אינו משיג בשכלו איך יורה הקנה בפרט לתכסיסי מלחמה בכח אבל מוסר הוא את נפשו ורצונו למפקד המלחמה ועושה את זה בשמחה ואז הוא בודאי המנצח

ובמוחש רואים שהיסוד לכל זה הוא באמונה שמאמין בראש כל מפקדי המלחמה הוא המלך והנשיא במלחמה הרוחנית הינו הנשיא מנהיג הדור ובדורינו בפרט הוא כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"ם שהורה והעמיד את כל אחד ואחת מאתנו במקום מיוחד בשדה המלחמה נגד צד הלעומת זה

והנה האמונה צרכה גם היא התחזקות בכלל מזמן לזמן והתעוררות מיוחדת שלא תשאר בבחי' מקיף כי אם תמשול בכל הכחות ובמחשבה דיבור ומעשה בפועל בחיים היום יומים וזה בא בדרך התעוררותא דלעלא בתורה ומצות בכלל וע"י אכילת מצה הנקראת מיכלא דמהמנותא בפרט כמבואר בכמה מקומות בדא"ח בארוכה ומהם בהמשך וככה תרל"ז ס"פ ס' שכתב שבמצה הגשמית שורה בחי' מהות האלוקות ומזה ניזון וחי גם החיות הגשמי ולכן חיי האדם אפילו הגשמיים מרומם אז ברום המעלות ומוסיף חידוש אשר כל זה הוא לא רק בליל א' דפסח אלא כל ימי חג הפסח

וזה ידוע שאמונה זאת נוגע גם למשיח כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות כמו שכתוב בחסידות שהגאולה ממצרים היא הצינור לכל הגאולות כולל הגאולה השלימה ע"י משיח שמשיח בעצמו מעורר את האמונה אצל כל אחד ואחד מישראל ע"י ניצוץ משיח שבכל אחד אאחד

וכן כותב האדמו"ר האמצעי במאמריו ארת הקשר בין אמונה שבכח האמונה יצאו ממצרים לגאולה האמיתית והשלימה וכותב אדמו"ר האמצעי בזה הלשון (בדרושיו לפסח, מאמרי אדמו"ר האמצעי ויקרא ח"א עמוד פ"א) ואמר אנכי ולא יהיה לך שהן בחי' ב' קוין דחסד וגבורה שבכתר שהוא עצמיות הרצון הפשוט שכלולים כאחד בדיבור שזהו בחי' רחמים והטוב שברמ"ח מצות עשה הכלולים באנכי ולהיות סור מרע בשס"ע לא תעשה שכלול בלא יהיה לך שבחי' ההתפשטות שלהם הן רמ"ח מ"ע רמ"ח איברים ושס"ע לא תעשה שס"ע גידים בציור אדם דתורה ומצות

וכל זה היה רק מצד האמונה הפשוטה שבכנסת ישראל בגלות מצרים שעל זה אמר בדמייך חיי בחיות דמוחין דאדם דתורה ומצות וכמאמר רז"ל תרי"ג מצות ניתנו למשה וכו' בא חבקוק והעמידן על אחת וצדיק באמונתו יחיה בחי' חיי העצמי' וזה שנאמר לכתך אחרי באמונה פשוטה שהוא היסוד גם לעתיד לבא ... כמו שנאמר למען תזכור וזה שנאמר ואנכי אעלך כו' דבחי' אנכי זה שיורד עמך בגלוטת מצרים להיות בבחי' צימצום וקטנות באמונה הפשוטה וזהו בחי' אנכי דעצמות אוא"ס שבפנימיות הכתר שעל זה אמרו וגאלתיך אנכי הוא שאנכי ארד עמך מצרי בגילוי אור גם עלה לאולם הבא

והנה גלות מצרים הוא דוגמא לכל גלות דישראל ששכינה בגלות עמהם גלו לאדום שכינה עמהם וא"כ גם עכשיו בגלות האחרון הוא בדוגמא לגלות מצרים שנאמר אנכי ארד עמך וכו' עמך דווקא שזהו בחי' יעקב מדת הרחמים והוא כמו שכתוב כה אמר ה' ליעקב אשר פדה את אברהם וכו'

שזה יש לנו מדברי אדמו"ר האמצעי הקשר בין עניין האמונה של יציאת מצרים לאמונה במשיח נאמר בפסוק ויאמינו בה' ובמשה עבדו שזה מקשר בין בין האמונה בה' ע"י אכילת מצה לאמונה במשיח כפי שהקב"ה בישר לנו ע"י עבדיו הנביאים בפרט ע"י הרבי מלך המשיח שליט"א שאמר בנבואה דלאלתר לגאולה הנה זה משיח בא לכן נקבל את מלכותו עלינו ברצון ונפיץ את בשורת הגאולה בשיא תוקף האמונה בגאון ובעוז
יחי אדוננו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד