הרב חיים פוזן

י"ג תשרי – לכתחילה אריבער בעבודת התשובה

י''ג תשרי ס''ד

בזמן נשיאותו של הרבי הרש"ב נ"ע, נכנס אליו במוצאי יום כיפור בנו הרבי הריי"ץ ושאלו, מה העבודה עכשיו? ויען לו, שעכשיו צרכים לעשות תשובה. כלומר שמבואר בחסידות, שעבודת התשובה הנעשית במרירות בימים נוראים, נעשה בשמחה בזמן שמחתנו חג הסכות. שכל זה הוא העניין של לכתחילה אריבער – קפיצת הבעל תשובה, מבירא עמיקתא מיד לאיגרא רמה.

שמשמעות הלכתחילה אריבער הוא, שהעולם אומר, שאם אי אפשר לעבור את הגדר מלמטה, עוברים מלמעלה. ואני אומר, (במוצאי יום כיפור באחד השנים, משנות נשיאותו של הרבי הרש"ב נ"ע, נכנס אליו בנו הרבי הריי"ץ לחדרו ושאל את אביו, מה העבודה עכשיו, אחרי יום כיפור? ויאמר לו אביו הרבי רש"ב, עכשיו צרכים לעשות תשובה. ביאור הדבר הוא, שמבואר בחסידות שזה עבודת התשובה הבאה ע"י שמחה, המעלה את היהודי אל מעל לעניני הנחות העולם, ומביאתו למצב של לכתחילה אריבער.

שמשמעות הענין של לכתחילה אומר הרבי מהר"ש) לכתחילה לעבור את הגדר מלמעלה. כפי שרואים את זה מבואר, בשיחה של ש"פ האזינו – י"ג תשרי ה' תשנ"ב בזה הלשון,

הנהגתו של יהודי באופן ד"לכתחילה אריבער" פועלת בכל הבריאה כולה – כמודגש בתחילת הפתגם של בעל ההילולא "די ועלט זאגט כו' (אף שלכאורה למאי נפקא מינה שיטת העולם),כיון שענינו של נשיא ("הנשיא הוא הכל") לפעול גם בעולם כולו- שעל ידו מתגלה בכל הבריאה כולה כח העצמות שהוא לבדו בכחו ויכולתו לפעול יש מאין ואפס המוחלט, שזהו ענין ד"לכתחילה אריבער", שהתחלת ההתהוות " לכתחילה" (שחוזרת ומתחדשת בכל רגע ורגע) היא למעלה מכל הענינים "אריבער". כח העצמות.

זה הוא המשמעות של לכתחילה אריבער, לבצע את כוונתו של הקב"ה, שזהו ה"דירה בתחתונים". בעבודת התשובה של בן אדם, הבאה מתוך שמחה, רואים גם ביום כיפור עצמו. כמו הסיפור הידוע, בנוגע ליהודי שמסר את נפשו, ושתה בבית מרזח שלוש כוסות משקה, כדי שיהיה לו כסף לפדות יהודי, שכלוא אצל הפריץ. שכתוצאה מכך, כאשר התעורר בבית כנסת, וראה את ספרי התורה בחוץ, שהוצאו בשביל כל נדרי, התחיל לצעוק את הפסוק, "אתה הראת לדעת", בחושבו שאוחזים בהקפות של שמחת תורה. כיוון שהגיע לדרגת העבודה של שמחת תורה, ללא עבודת המרירות של יום כיפור.

הנחות העולם, הם גם נשלטים ע"י הנשיא הדור, הרבי מלך המשיח שליט"א. כמו שהמשקה שהוא דבר מאוס, שימש תפקיד של פדיון שבויים. זה מביא לידי ביטוי את מה שהזכרנו בשיחה, שהסיבה לדעת מה העולם אומר, זה כדי לגלות גם שם – בהנחות העולם, את כח העצמות.- כל מה שברא הקב"ה בעולמו, לא בראו אלא לכבודו.

במקום להיות מושפע מהעולם, פשוט להשפיע בעולם כדי לנצל כל דבר שנברא בעולם, ולקחת אותו כמו 'טרמפ' לכל ענייני הקדושה, ולדעת לתקן את הנפילות בהנחות העולם. אם היום לא היה טוב, מחר יהיה יותר טוב! כמו שסיפר הרה"ח ר' רפאל נחמן הכהן שסיפר לו הרבי הריי"ץ בהתוועדות חשאית על עניין התשובה, שפעם סיפר הרשב"ץ לרבי הריי"ץ בהתוועדות פרטית וקבועה שהיה ביניהם, מידי ליל ששי.

מעשה שהיה כך היה, בעל עגלה אחד היה לוקח אנשים לתחנת הרכבת ברודניא הסמוכה לליובאויטש פעמיים ביום, בבוקר ובערב, בהתאם לזמני הרכבת. והיה לו בן שהיה עם הארץ גמור, שצירף אותו בעבודת העגלונות. יום אחד היה צום שבעה עשר בתמוז ,ולא נתן לבנו לאכול לפני הנסיעה, ויאמר לו האב, היום צום. וכאשר חזרו מהנגלה הראשונה ביקש הבן אוכל, והאב אמר לו, היום צום. וכן היה בנגלה השניה, ויתעקש הבן מאוד, עד שאביו נתן לו כמה מכות נאמנות, ויתן לו בסוף לאכול בלילה אחרי מעריב, כסעודת שלמה בשעתה.

למחרת בבוקר, האבא רצה להעיר את בנו, ולהכין את העגלה לנגלה הראשונה, והבן אמר לו, אני היום לא קם, כי לא נתת לי לאכול אתמול כל היום. ויאמר לו אביו, אתמול היה כך, והיום יהיה אחרת. ההוראה הנלמדת מזה, הסביר הרשב"ץ לרבי ריי"ץ עבודת התשובה של בן אדם צריך להיות, היום היה כך, ומחר יהיה אחרת.

וכל זה יכול להיות, מתוך שמחה וטוב לבב, וגם אפשר להגיע למעמד ומצב של הדרגא הכי גבוהה בתשובה, "והרוח תשוב אל האלוקים אשר נתנה", באופן שהוא עדיין נשאר מלובש נשמה בגוף גשמי. על ידי זה שמתבטלים לרבי מלך המשיח שליט"א מלך המשיח, ומתאחדים סביבו בהתאחדות אמיתית, סביב קבלת פניו – קבלת מלכותו עלינו, שיתגלה בהתגלות סופית, ויגאלנו ויוליכנו קוממיות לארצנו הקדושה תיכף ומיד ממש.

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.