הרב חיים פוזן

הלקחים מהילולת אם המלכות

ו' תשרי ס''ד

ידוע גודל מסירות נפשה, של אם המלכות, הרבנית חנה ע"ה, אמו של הרבי מלך המשיח שליט"א. שבזמן גלותו של בעלה, ר' לוי יצחק ע"ה, מסרה את נפשה להגיע אליו, לגלותו בקזחסטאן. ולדאוג לדפים ודיו, עבור כתיבת החידושי התורה של בעלה הגדול, בלי להתייחס למגף הקומוניסטי, ששרר ברוסיה של אותם ימים.

דבר זה מלמד אותנו, הוראה לעבודת ה', איך להתייחס לניסיונות הנראים כמבוי סתום, שלא נותנים לנו להמשיך לפרסם, את בשורת הגאולה כרצון קדשו, של הרבי מלך המשיח שליט"א. ובפרט שנמצאים אנו במצב של גאולה, שבאה לידי ביטוי בנפילת הקומניזן ברוסיה, ומסירת תיק החקירה של ר' לוי יצחק, אביו של הרבי מלך המשיח שליט"א, ע"י הק.ג.ב, וזיכויו באופן סופי.

הזיכוי הזה מראה, עד כמה השתנה היחס של הגוי, כלפי היהודי. שיחס זה הוא, וגם אויביו ישלים עמו. בירור הרע מהטוב, ע"י עמידה על עקרונות, של תוקף של קדושה, המבטלת את הקליפה של ההתרפסות, שזו היתה הקליפה של הברלינע משכילים. חוסר שמירת תורה ומצוות, כדי להיות יפה, ולמצוא חן בעיני הגוי.

משכיל שכזה, יכול לבא גם, בדמות שמעון הכופר, שכלפי חוץ היה נראה כחסיד מין השורה, הרוצה ללמד דקדוק, ובפועל, הוא מחדיר רעל ללבות שומעיו. אבל חסידים שיש להם חוש ריח, ידעו גם להיזהר מזה. לפעמים המשכיל מדבר, כמו פנימי שנמצא שבע דורות בליובאויטש, וקובל על אלו הנראים כאורחי פרחי, שרק אתמול הגיע לחב"ד, ונהיו חיצונים, ותופסים את הדברים בשטחיות.

החסיד יודע טוב מאוד, שסוג כזה של בן אדם, שמדבר כך על אלו, שבאו לחסות תחת כנפי השכינה, בהזמנתו האישית של הרבי מלך המשיח שליט"א. זה מראה, כמה הוא מתלונן על הרבי עצמו רחמנא ליצלן, אבל הוא מתבייש להגיד את זה בגלוי. ולכן זה בא בסגנון, של תלונות על חיצוניות. אם באמת אכפת לאותו אחד, שהוא תפס רק חיצוניות, וזה בא אצלו מקדושה, ברור שהוא יכול לדבר אתו באהבת ישראל, בדברים היוצאים מין הלב, בשעה שהציפורנים מופנים כלפי עצמו.

ידוע, שבזמן של הצמח צדק, בעשר שנים האחרונות של נשיאותו, לא היה כל כך פופולרי להגיע לליובאויטש. כי הרבי הצמח צדק, לא דיבר אז חסידות, ועוד קודם פטירתו כיהנו בניו כאדמו"רות, בקאפוסט ובליאדי ובניעז'ין. והם אמרו הרבה חסידות, והיה אצלם הרבה גילויים. אבל הם לא החזיקו מעמד יותר משני דורות, והם או שבמקרה הטוב, שחזרו לליובאויטש בתקופה של הרבי הרש"ב, או במקרה הפחות טוב, הם נהיו מתנגדים, או שירדו מהדרך.

הגם שזה נראה, שיש גילוי אלוקות, וזה אכן פופולרי, האבן הבוחן של התוצאה שלהם הראה, שהם לא כלום. הגם שהם היו נראים יותר יפים, ידעו החסידים הפשוטים בליובאויטש, שליובאויטש נשארת תמידית ונצחית. גם אם הוא חש רק עצם, ואין גילוים, לא הוציאו את עצמם מזה. ומזה נלמד לגבינו, שאנו לא מוציאים אנו את עצמנו מזה, כי גם כן ממצרים של קדושה כלומר - דווקא גילויים, הגם שאנו רוצים בהם, אבל לא עוזבים כאשר זה איננו.

ודבר זה, הוא גם אבן הבוחן, להשתייכות לדור השביעי. אם אנו מקבלים ברצינות את הפצת המעיינות, של בשורת הגאולה. שהתוצאה של זה הם, עוד הזמנות אישיות מהרבי מלך המשיח שליט"א, או שנשארנו עומדים מאחור בדור הששי.

ויהי רצון, שיקויים העניין של ויתן עוז למלכו, וירם קרן משיחו. הרמת קרנו של הרבי מלך המשיח שליט"א, לעיני כל העולם כולו. בהגלות נגלות, הרבי מלך המשיח שליט"א, תיכף ומיד ממש.
יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.