הרב חיים פוזן

מאכל האמונה - ומאכל הרפואה

ו' ניסן ס''ג

בלקוטי שיחות חלק ז', דן הרבי מלך המשיח שליט"א, למה אוכלים מצה בפסח שחל בשבת, ולא אומרים את ה"גזירה דרבה", שמא יעבירנו ד' אמות ברשות הרבים, כמו שופר, וד' מינים, ומגילה? והביאור בזה: שהיא הנותנת, שעצם זה שלא גזרו איסור על אכילת מצה בשבת, כיוון שאין את ההמשכה של מצה בשבת, כי אם ע"י אכילתה כמו שזה חל ביום חול, כיוון שפסח זה עניין של ביטול, שזה העניין של מצה, ולכן בני ישראל נמצאים, בדרגא של לא יאונה לצדיק כל און.

עניין המצה מסמל את עניין הביטול, וחמץ משקף את העניין של הישות, האדם שהוא בטל, אינו מפשיט את עצמו בכל בית המדרש, כי בתכונה של חמץ, הוא לתפוח. והמצה הוא עניין הביטול, שנשארת המצה דקה. וכידוע, שהרבי מלך המשיח שליט"א מקפיד, שהמצות שנאפים בשבילו, יהיו דקים ביותר, כי מי שבביטול הוא איננו מתפשט, אלא נשאר מקובץ במקומו.

באגרות קודש חלק ט"ו עמוד כ"א כותב הרבי מלך המשיח שליט"א ויהי רצון שיקויים בזה פתגם רבינו הזקן בעל השולחן ערוך – פוסק בנגלה דתורה – ותניא – פוסק בנסתר דתורה – ששמענו מכ"ק מו"ח אדמו"ר, אדמו"ר הזקן אומר: מיכלא דמהמנותא (מאכל האמונה) – לילה הראשון, מיכלא דאסוותא (מאכל הרפואה) – לילה השני. שהרפואה מביא את האמונה כפי מה שמודה להקב"ה על הרפואה שלו, הרי הוא היה חולה אבל כאשר האמונה מביאה את הרפואה, הרי מלכתחילה לא נהיים חולים.

אדם שהוא בביטול, הרי יש לו ביטחון עצמי, ואיננו חייב להבליט את עצמו, להראות למשהו שהוא שוה משהו. איננו מחפש ליפות את ליובאויטש, בענינם שוליים דמיוניים אופטים, שהראו לעיני בשר, ענינים שהם דמיון פורה, הוא איננו מחפש איך להיות "שפוי" לגמרי, אלא הוא בטל, - כלי לברכת ה', יש לו קבלת עול, והוא כלי ריקן המחזיק את ההשפעה הנכנסת אל הכלי.

בפורים שנת ה'תשכ"ו, הרבי מלך המשיח שליט"א אמר, כל הפושט יד נותנים לו, ויתחל לחלק משקה לכל הקהל, והרבי מלך המשיח שליט"א לאחר ההתועדות, המשיך לחלק משקה, גם ליד המכונית שלו, והיה מישהו, שעבר לפני הרבי מלך המשיח שליט"א, בלי לשים לב שיש לו כוס בלי תחתית, והרבי החל למזוג לו משקה, והמשקה נשפך על הריצפה, והרבי מלך המשיח שליט"א אמר לו, שכשאין כלים, אי אפשר לקבל את האורות.

אבל תמיד, הרבי מלך המשיח שליט"א דואג, שיהיה לכל אחד ואחת את הכלי, כמאמר הרבי הצמח צדק אודות הפסוק שנאמר "והוא יכלכלך", שהקב"ה לבד עושה את הכלי לאדם, כדי שיוכל, לקבל את הברכה, ולכן המצה שמביא רפואה, יש בו כח להחדיר אמונה, שעושה את האדם בריא, וכלי לקבל את כל הברכות. כיוון שאדם המאמין, הוא השמח בחלקו, וכאשר הוא שמח, הרי יש לו הרחבה במוחו ולבו, ויש בכחו גם לקבל ביקורת בונה, כיוון שהוא כלי לקבל כל דבר גילוי, כיוון שיש לו את הביטול האוטומטי, שבאה עם השמחה, ולכן הוא יכול להיות מקבל.

המאמין הוא משוכנע ביותר בצדקתו, ואינו מתפעל מהסובבים אותו. לדוגמא, כמו שהרבנית ע"ה, אשת יבדלחט"א הרבי מלך המשיח שליט"א, כותבת בשיחות לנוער, במדור נפלאות הטבע, שהסיבה שהמזג אויר חם בפלורידה, כיוון שממקסיקו, עובר שביל של מים חמים, בעמצע האוקינוס האטלנטי הקר, והמים לא מתפעלים מהקור, ותמיד הם נשארים חמים.

וכן הדגים שוחים כנגד הזרם, ואינם מתפעלים מהיפוך הכיוון של המים, כך גם אצל האדם המאמין, וכפי שרואים, שמצד אחד יש לו ביטול לאלוקות, אבל מצד שני הוא משמש כמציאות לגבי המנגד, וזה לא שני הופכים, אלא הביטול מביא את חוסר ההתפעלות מהמנגד, ולא שהוא נהיה עליו יש, כפי שזה נראה באופן שטחי, אלא המנגד לא תופס מקום אצלו כלל, ולכן נראה כלפי חוץ, כמתנשא עליו.
הנה ידוע, שיש הבדל, בין יהודי שזורע, לגוי שזורע. יהודי מאמין בחי העולמים וזורע, ומכח אמונתו, הוא רואה פרי בעמלו, אבל גוי שזורע, הרי הוא יודע, ששנה שעברה גדלו לו פירות, ולכן גם השנה הוא זורע, ואת מה שאינו רואה, אצלו זה לא קיים, ואינו מאמין בזה.

הרבי מלך המשיח שליט"א, מסביר במאמר ד"ה ביום השני הקריב נתנאל בן צוער וגו', שזה שנחשון בן עמינדב משבט יהודה, הקריב ראשון את קרבנו, לפני הנשיא יששכר, כיוון שהביטול שלו באלוקות, הוא במעשה המצוות, ויששכר, הביטול שלו הוא ע"י לימוד התורה, והביטול של יהודה, הוא מלשון, הפעם אודה את הוי', שענינו הוא הודאה וביטול, באופן של המעשה הוא העיקר, ולכן הקריב את הקרבן לפני נשיא יששכר, שהיה הוגה הרעיון.

וכדי להביא את הדברים בפועל ממש, אפשר לראות היום, במלחמת המפרץ השני, את הנסים והנפלאות, שקורים שם מידי יום ביומו, איך שהם עברו את נהרות הפרת והחידקל, כמעת ללא קרב, וללא פיצוץ הגשרים שעוברים בהם את הנהרות, וכן שיחרור גופות השבויים, עם שבויה אחת שחיה, הצליחו לחלץ בלי להינזק מזה, וכל מה שניתן, הוא לצחוק כל הדרך אל הגאולה, ולהתחזק באמונה בנבואותיו של הרבי מלך המשיח שליט"א.

ודבר נוסף שגורם לנו להיות בשמחה עצומה, זה בעצם היכולת בהפצת בשורת הגאולה, באופן גלובלי ללא הרבה עלות כספית, כפי ערך לפעם, דרך האינטרנט, כיוון שכל מה שברא הקב"ה בעולמו, לא בראו אלא לכבודו, ממילא ממאורעות העולם, והטחניקה של העולם המודרני, אפשר לנצל לגלות אלוקות בעולם, וכן להפצת בשורת הגאולה, שהאמונה חודרת על פני כל הגלבוס, ומטהר את אויר העולם, וכולם נהים בטלים לאלוקות, ע"י אכילת המצה בפסח, וממילא זה מביא גם רפואה לכולם, באופן שמלכתחילה אין מחלה.

ויהי רצון, שנזכה לאכול מין הפסחים ומין הזבחים, ונודה לה' על גאולתנו ועל פדות נפשינו, ונאמר לפניו שיר חדש, יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.