יאיר כ''א כסלו ס''ה 19:44

אתחלתא דגאולה

רציתי לשאול מדוע בחב"ד לא מקבלים את המדינה ואת זה שאנחנו באתחלתא דגאולה. הרי הרמב"ם כותב בפרוש שההבדל בן גלות לגאולה הוא שיעבוד מלכויות בלבד. והיום ב"ה אנו לא משועבדים וריבונים לעצמינו.
 צפתי כ''א כסלו ס''ה 19:44

אתחלתא דגאולה...

יחי המלך המשיח! מלבד העניינים הנעלים המבוארים בארוכה בספרות חז"ל ובחסידות לגבי נושא הגאולה ומהם: "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים", "לא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד"-המובא ברמב"ם עצמו, המבואר בחסידות אודות: גילוי עצמותו ית' בעולם, "דירה בתחתונים", גילוי מעלת המלכות-מקבל "והיה אור הלבנה כאור החמה כו'", היעלמות ג' קליפות הטמאות ובירור קליפת נגה (=היעלמות הרע מהעולם) וכו' וכו' ואכ"מ אשר מפאת כהנ"ל לא ניתן לומר שענין זה החל, וממילא לא שייך לקרוא לזה "אתחלתא דגאולה" - שפירושו שהענין כבר החל. מלבד זאת, הפוסק היחיד המבאר את סדר הגאולה הוא הרמב"ם, אשר פוסק(הל' מלכים ומלחמותיהם) ש"(לכל לראש) יעמוד מלך מבית דוד... (ורק לאחר מכן) ויקבץ נדחי ישראל" - דבר המוכיח שע"פ הלכה הופעת מלך המשיח קודמת לתהליך קיבוץ הגלויות. יש לציין שהרבי שליט"א מה"מ אמר ששיבת יהודים לא"י בזמן הזה (לפני התגלות משיח) היא הכנה לקיבוץ הגלויות, אך ודאי שלא תחילתו של קיבוץ הגלויות בפ"מ - דבר שיעשה ע"פ הרמב"ם (הפוסק היחיד בנושא זה) רק ע"י מלך המשיח. ואין כאן המקום להאריך, והטוב ביותר הוא שתשאל שאלות אלו לרב חב"די וכיו"ב. יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!
  י''ט כסלו ס''ה 23:30

המצב בארץ טוב? :(

"יש לנו ממשלה (רעה ככל שתהיה - ממשלה), שמקבילה למלכות בעניינים הלכתיים" - לא לכל הדעות, רבים מהראשונים סבורים ש"דינא דמלכותא דינא" הוא רק במלך גוי, והוא מבוסס על כך שהמלך נותן לנו רשות לחיות בארצו. דברים אלו אינם מתאימים לממשלה הנוכחית, שעליה אפשר לקרוא את הפסוק "שריך סוררים וחברי גנבים כולו רודף שוחד ואוהב שלמונים"... "מלכות שלא הייתה לנו מימי עזרא ונחמיה." - אמת, "מלכות" כל כך גרועה אף פעם לא היתה בעם ישראל! "אם היינו ממשיכים לייצר מטוסים הם היו היום מהשורה הראשונה בעולם." - ולמה לא המשכנו? כי אנחנו נכנעים לכל ציוץ של אמריקה. "מדיניות כלכלית משל עצמנו" - אוי למדיניות כזאת, אינפלציה מאז קום המדינה ועד היום... "זאת אתחלתא לגאולה לדעתי ולדעת הרבה מאד רבנים כיום." - לדעתך כן, לדעתי לא. לדעת הרבה רבנים כן, לדעת הרבה רבנים לא, ועדיין לא ספרתי כמה אומרים כך וכמה כך. כמדומני שפוחתים והולכים הרבנים שאומרים הלל ביום העצמאות! "חיכינו למדינה הזאת 2000 שנה" - לאו דוקא. חיכו לה 30 שנה, אולי 35... (מהצהרת בלפור, לא מאז החורבן...). . "כיום יש מדינה, שיהודי שלא מרגיש בטוח ונוח בגלות יכול לבוא ה- ב-י-ת-ה-!-!-!" - בארץ בטוח? עם פיגועים יום-יומיים? בהסתכלות ע"פ דרכי הטבע יותר בטוח בחו"ל! "איפה היינו בלעדי המדינה הזאת?! במרוקו בפולין ברוסיה בגרמניה בצרפת בתימן, היו טובחים בנו עד שהיינו נגמרים." - לא נתווכח על זה, אבל במרוקו בתימן ובעוד הרבה מקומות היינו שומרים תורה ומצוות באופן הרבה יותר חזק מאשר ב"מדינת ישראל", ועל זה נאמר "גדול המחטיאו יותר מן ההורגו"! ראשית צמיחת גלותנו...
 יובל ישראל בוים י''ט כסלו ס''ה 07:01

ראשית צניחת גאולתנו

ב"ה המושג אתחלתא דגאולה תוכנו הוא ראשית התגלות המשיח אשר משם אין עוד דרך חזרה בדבר. כיצד ניתן לומר שמשום שיש קיבוץ גלויות וכו' אז משיח כבר פה ואין דרך חזרה. הרי קיבוץ גלויות אינו משיח משיח הוא איש פרטי המביא גאןלה כללית וכלשון הרמב"ם יעמוד מלך מבית דוד וכו' אתה לצערנו עדיין לא רואה את המשיח כי אתה מבין משיח בצורה חיצונית לחלוטין מה שאין כן חסידיו של הרבי שלומדים בהוראתו שיעורים יום יומיים בנושא זה ובעיקר אלפי שיחותיו של הרבי בנושא. הרבי אמר שמשיח כבר פה ורק צריך לפתוח את העיינים ומצד שני באותו הזמן הרבי אמר שכל מי שאומר שהמדינה היא אתחלתא דגאולה נמצא בחושך כפול ומכופל ובגלות עמוקה ואדרבה מצד המצב במדנת ישראל הרי המצב עוד גרוע יותר ורחוק כרחוק מזרח ממערב ממציאות הגאולה, כיצד שני אמירות אלו של הרבי יכולות להתקיים כאחת, מצד אחד משיח כבר פה וכבר התגלה וכו' ומצד שני גלות כפולה ומכופלת? התשובה לזה היא פשוטה, עניינו של משיח אינו שלמות חיצונית בגשמיותם ורוחניותם של עם ישראל כעניין שלמים בגופם בממונם ובתורתם וכנאמר בנבואות הגאולה ושבתם לבטח ואין מחריד וכו' אלא גילוי פנמיות התורה באופן של וראו כל בשר ידיעת הבורא וזו היא התורה חדשה שמאיתי- ממלך המשיח תצא גילוי פנמיות התורה ודבר זה אינו נפאל ע"י ידי איזו מצווה פרטית וכו' רק זה תלוי בביאת משיח עצמו. (ובאם תשאל כיצד דבר זה תלוי באיש פרטי וכו' עיין בלקוטי שיחות כרך ל' פרשת ויגש שיחה ראשונה ותמצא ביאור עניין הפרט והעילוי שבו וכו' ) ולכן כל דבר שלא יהיה, אף שיראה כחידוש הכי גדול וידמה במעט לנבואות הגאולה וכו', אין הוא בהכרח גילוי משיח, שכן כוונת הנביאים בנבואות הגאולה לא היתה לתאר את מהות הגאולה מה עניינה כי לרום מעלת עניין הגאולה בהיותה גילוי פנמיות התורה לא יכלו לדבר בזה רק דברו במה שבא עקב גילוי זה בדרך ממילא, שאחר ביאת משיח וגילוי התורה חדשה ע"י, אזי ממילא יהיה כל הטוב בגשמיות ורוחניות בדרך ממילא. וממילא מובן שכל האומר שהקמת המידנה היא ראשית התגלות המשיח הרי הוא כופר בביאת משיח כי אינו רוצה כלל בגילוי המשיח בתורה חדשה שלו רק הוא מבקש שלמות בגשמיות ובנגלה של תורה ואדרבה גם זה לא תיצלח בידו שכך רואים בגשמיות איך שמדינה שלא מיוסדת על יסוד התורה הולכת ומאבדת את כל כוחותיה וכן הוא בפועל. והנה בכדי שתבא הגאולה הוא ע"י ברור כל חיות הנבראים כמבואר בתניא פ' לז' ומכיון שהרבי הכריז שכבר תמה ונשלמה עבודת הברורים אם כן מה שמעקב כעת את ביאת משיח צדקנו היא פתיחת העיינים דהיינו ההבנה הפשוטה איך שמשיח הוא איש פרטי המגלה תורה חדשה וכנ"ל ולא איזה שלמות בגשמיות ורוחניות ובעצם כל שצריך לעשות הוא פשוט לשנות את הכוון ואזי הוא כבר עומד מידית בימות המשיח ולא חסר לו דבר ושמעתי מאנשים שהיו בזמן שהרבי אמר שמשיח כבר כאן וצריך רק לפתוח את העיינים וספרו לי שהרגשתם באותו זמן היתה בפשטות שהרבי אמר על עצמו שכל שיש לעשות זה להביט ברבי ורואים משיח וראו כמה שדבר זה מסתדר להפליא כדברנו כל מה שהרבי רצה הוא רק ההבנה הפשוטה שמשיח אניו איזה שלמות וכו' רק ההכרה שזהו איש פרטי המגלה תורה חדשה וכו' ולפי זה ברור שאנו רואים את משיח בעיינינו ממש שכן מי הוא משיח אם לא הרבי ויש רק לפתוח את העיינים ולהבין שכן הוא.
 יובל ישראל בוים י''ח כסלו ס''ה 22:01

תשובה

ב"ה י"ט כסלו חג הגאולה קודם כל גוט יום טוב ולשנה טובה בדרכי החסידות ובלימוד החסידות תכתב ותחתם. ולגבי שאלתך: לא אראה לך שלא הבנת את הרמב"ם לא נכון כי את זה אתה יכול לעשות לבד ע"י עיון בשיחותיו של הרבי בנושא (את השיחות תוכל למצוא באתר אוצרו של משיח) רק אענה לך עפ"י יסודות החסידות בענין הגאולה כל מה שאני כותב הוא על פי פרק לז' בתניא קדישא: ההבנה בזה תלוי בהבנת הקדמה אחת בעניין הכלל מהו: בחסידות מבואר אשר הכלל הוא הנקרא עצם והוא מרומם ונבדל לגמרי מן הפרט כעניין השמן אשר הוא צף על גבי כל משקין ואינו מתערב עמם והנה להמשיך העצם אל הפרט בעבודתו הוא בלתי אפשר כי כל אשר ימשך לו בידוע שאינו העצם כי עצם זה הוא מובדל מן הפרט וכנ"ל (ובלשון החסידות בהיות אשר הפרט הוא הנקרא חלק לכן לא יוכל למשוך אל עצמו רק חלק וממילא לא יומשך אליו העצם כי כל עצם בלתי מתחלק) והנה להמשיך העצם הוא רק ע"י ממוצע וממוצע ענינו שיש בו שני חלקים חלק אחד שהוא גם נעתק ומרומם כעיין העצם ונקשר בהעצם (ונקרא חלק עליון) וחלק שני הוא הוא כח ההתפשטות כלפי מטה ונקשר בפרטים התחתונים והנה ע"י ממוצע זה יכולים מעשי התחתונים לתפוס בהעצם שכן אף שאינם בערך העצם אבל הממוצע בחלק העליון שבו הוא מערך העצם ומהיותם (הפרטים) בערך לחלק התחתון שבממוצע והממוצע בשני חלקיו הוא אחד אזי ע"י התקשרותם בחלק התחתון שבממוצע מתקשרים גם לחלק העליון שבממוצע וזה תופס את העצם ונמצאו גם הם תופסים בהעצם ע"י התקשרותם בו. והנה כן הוא לגבי הגילוי ע"י משיח שיתגלה אור ה' שהוא בחינת העצם הזה וצריך לבא ע"י ממוצע והממוצע שלו הוא הממוצע דתורה ומצוות שבלימודו בתורה אף שלומד ענינים גשמיים ממש כענין השור שנגח את הפרה וכו' ומקיים מצוות גשמיות הלא בזה מלובש חכמתו ורצונו יתברך והבורא וחכמתו הכל אחד (שכן עצם בלתי מתחלק) נמצא תופס ע"י זה בעצם הבורא אך מצד הגבלת העולם בהיות העולם מגושם ומוגבל לא בא האור בהתגלות רק הוא מאיר בהעלם והוא כעניין המחבק את המלך שאין זה משנה אם המלך לבוש בלבוש אחד או כמה לבושים כי הרי הוא מחבק את המלך בין כך ובין כך והנה בקיום התומ"צ יש עוד עניין והוא הנקרא כוונת המצוות וכמו במצוות תפילין לשעבד המוח והלב וכו' וההסבר בזה הוא שלבד עניין מה שהתורה הוא המשכת העצם בהעלם וכנ"ל (ויש לומר שהוא כוונה הכללית שבקיום המצוות שהוא כמאן דאמר מצוות אין צריכות כוונה ולא שאין צריכות כוונה כלל אלא שכוונתו אינו רק לדבר פרטי כגון שעבוד המוח והלב אלא כוונה כללית שהוא מקיים המצווה מצד קבלת מלכותו יתברך שכך צווהו) עוד זאת התורה היא ברור פנימי של חיות הדברים שבעולם שכן על הרוב הדברים שבעולם מקבלים חיותם מהכוחות הלא טובים וכאשר מקיים מצוות התורה מפריד הדברים ממקור חיותם הקלוקל ומחברם במקור הטוב וכו' ואף שאין אנו רואים כל זאת בעינינו אבל כן הוא בפנמיות הענינים וכבר נתבאר לעיל שמה שאין אנו רואים הוא מצד הגבלת העולם דהיינו מה שהעולם עדיין לא נברר לגמרי ועדיין מקבל קצת חיותו מהלא טוב ולפי זה כאשר תוגמר העבודה בברור כל הדברים שבעולם אזי יתגלה לעין כל האור שנמשך מעצם קיום התורה מצד שלבד היותה המבררת מקור החיות כנ"ל הנה עוד זאת והוא העיקר היא ממוצע המחבר העצם עם הפרט ויאיר אור הבורא לעיני כל וכמאמר הכתוב וידעת את ה' ולפי כל זה יובן אשר ביאת משיח לא תוגבל באיזה תאורים פרטיים כגון קיבוץ גלויות מלחמות ה' ובית המקדש אלא ענינו של משיח הוא גילוי אור ה' לכל וכנ"ל שזהו ענין ידיעת ה' אלא יש לומר שכל תאורים אלה באים אחר גילויו של משיח בדרך ממילא (כי הם אינם גורמים גילויו של משיח רק שלמות העבודה וכנ"ל) שכאשר מתגלה אורו של משיח ממילא כל העולם כופים עצמם לבורא וממילא ישראל מתקבצים לא"י וממילא בונים המקדש ויושבים בטח וכו' במהרה בימנו אמן. ולפי זה יתבאר בפשטות שלא יתכן לומר שמכיון שנתחדש בימינו ענין קיבוץ גלויות אזי ישנה כבר אתחלתא דגאולה שכן מצווה פרטית זו אינה מביאה לידי גילוי משיח רק כללות העבודה וכנ"ל. ולגבי המדינה הרי זה פשוט שמדינה שהנהגתה אינה על פי דת הרי בהשתתפות עמה הוא נותן נתינת מקום לומר אשר ניתן להיות יהודי גם בלי להיות דתי וכו' וכמו שאנו רואים הרבוי בזה לצערנו אשר הלאומיות החליפה את היהדות וכמוכח בענין חקיקת החוק מי הוא יהודי וגם הוא מרפה שומרי הדת בהיותנו נכנעים לממשל שחרט על דגלו הפך התורה להיות עם ככל העמים וכו'. (ויש להעיר שאין לכל זה שיכות לישוב א"י ואדרבה הרבי זעק על כך רבות אשר יש לישב את כל חלקי א"י וכו' כידוע.)
 שמוליק י''ח כסלו ס''ה 16:19

זאת בדיוק אתחלתא דגאולה...

יש לנו ממשלה (רעה ככל שתהיה - ממשלה), שמקבילה למלכות בעניינים הלכתיים, פסקו הרבה רבנים, מלכות שלא הייתה לנו מימי עזרא ונחמיה. יש לנו צבא (הכי חזק היום בעולם - כמובן שביחס למדינה), צבא שלנו, נשקים שלנו, טנקים הכי טובים בעולם, אם היינו ממשיכים לייצר מטוסים הם היו היום מהשורה הראשונה בעולם. מדיניות כלכלית משל עצמנו, שרים (שוב - רעים ככל שיהיו...), וכו' וכו'... זאת אתחלתא לגאולה לדעתי ולדעת הרבה מאד רבנים כיום. חיכינו למדינה הזאת 2000 שנה. בואו נגיד תודה יפה לקב"ה שנתן לנו אותה, ולא - לא היה מנוס אלא שהגויים היו ממשיכים לטבוח בנו, אבל כיום יש מדינה, שיהודי שלא מרגיש בטוח ונוח בגלות יכול לבוא ה- ב-י-ת-ה-!-!-! יש כאלה שעולים מטעמים ציוניים וכל הכבוד להם. איפה היינו בלעדי המדינה הזאת?! במרוקו בפולין ברוסיה בגרמניה בצרפת בתימן, היו טובחים בנו עד שהיינו נגמרים. ראשית צמיחת גאולתנו...
 מישהי ט''ז כסלו ס''ה 10:11

אתחלתא דגאולה?!

נראה לך שככה נראת התחלה של גאולה??? רצח, גניבות, טרור,וכו'... זאת אתחלתא של הגאולה שכולם מדברים עליה?????? הרבי אמר שהתחלת הגאולה היא טוב שאי אפר לתאר כמוהו, ולצערינו עדיין לא זכינו לראות ולחוש את הטוב הזה...
  ט''ו כסלו ס''ה 19:49

"אנו לא משועבדים וריבונים לעצמינו"?

זו אחת הבדיחות הכי טובות ששמעתי בחיים שלי! כאשר מנהיגי המדינה רוקדים לצלילי חלילו של ג'ורג' בוש ודומיו - אנו ריבונים לעצמנו? כאשר הערבים משתוללים חופשי וידי צה"ל כבולות - אנו לא משועבדים? ראה גם את הדיון באשכולhttp://forum.chabad.fm/141/8017.html