חילוני מתעניין! כ''ד אייר ס''ג 19:02

יהודים טובים! זקוק לעזרתכם בכתיבת עבודה לבית הספר

[חשבתי שהכותרת תתאים למקום:)] שלום רב! קיבלתי עבודה בבית הספר במסגרת שיעורי מחשבת ישראל. בעיקרון מטרת העבודה היא לראיין אדם מזרם ביהדות ששונה משלי, ולהשוות את התשובות עם חיי ודעותיי. בעקבות התעניינות ארוכה בחב"ד (רבים מבני משפחתי הם חב"דניקים - אך העדפתי לא לראיין אותם) הגעתי לאתר הזה, בתקווה שאנשים יענו לי. אני אשאיר פה שאלות- ותוכלו להגיב עליהן או על חלקן לפחות. מי שלא מעוניין לענות בפורום יכול לפנות אליי בדוא"ל ובמס´ איי סי קיו שהשארתי. (-------------------------------------) שאלון למחשבת ישראל, מאת יותם. 1)מעמד האישה בחברה הדתית (=חב"דניקית): - מהי האבחנה בין המינים בתורה? - האם בחברה הדתית שמורים לאישה תפקידים מסורתיים? - האם מעמד האישה נחות ממעמד הגבר בחברה הדתית? האם אתה רואה את האישה כשונה במהותה? 2)אורח החיים הדתי: - אורח החיים בחברה החב"דניקית שונה מאוד מאורח החיים החילוני. האם קיום מצוות הוא קשה ואו מעייף לפעמים? האם אורח החיים החילוני והקל יחסית לא מפתה לפעמים? - האם אורח חייך נתקל לפעמים באורח החיים החילוני, ויוצר בעיות (למשל ביציאה לעבודה וכו´...) - מה דעתך על החיים כחילוני? (בכלליות על נוחות החיים והאם זה בסדר לחיות כחילוני) 3)יחס למדינת ישראל: - האם אתה רואה את המפעל הציוני כלגיטימי? - האם אתה מכיר במדינת ישראל? - מה יחסך בקשר לגיוס לצבא? 4)הגדרת היהדות: - מיהו יהודי לדעתך? - האם חילוני, שלמרות שמרגיש הזדהות עם יהודים אחרים הוא לא שומר אף מצווה, הוא יהודי בעיניך? תודה רבה!
 יהודי_חב"דניק כ''ד אייר ס''ג 08:07

יהודי ולא חילוני

ליותם. הערה כללית ללא קשר לשאלתך. הנך מגדיר את עצמך "חילוני מתעניין" להוי ידוע לך שהרבי צעק פעם בעת התוועדות בזמן אשר נלחם נגד עליית גויים לארץ (חוק "מיהו יהודי" הנורא) אשר להגיד על יהודי שהוא "חילוני" זה יותר גרוע מהבאת גויים לארץ. והענין הוא פשוט: יהודי אף פעם אינו חול יהודי הוא קודש. ואחרי כל השאלות ששאלת על ההבדלים ומדוע הם כך, ברצוני לומר לך שבענין הכי עיקרי שהוא הנשמה הקדושה השוכנת בלבו של כל יהודי, בזה אני אתה וכל כותבי הפורום וכל עם ישראל כולו שוים ממש וזה העיקר. בהצלחה רבה בעבודתך.
 shachar כ''ג אייר ס''ג 15:48

בבקשה...

שאלון במחשבת ישראל, 1)מעמד האישה בחברה הדתית - מהי האבחנה בין המינים בתורה? - האם בחברה הדתית שמורים לאישה תפקידים מסורתיים? The answer depends in part on question no 1 In any event, it is clear that in addition to the halachik aspect, there is also a coltural asepct - which there is no value to maintain - האם מעמד האישה נחות ממעמד הגבר בחברה הדתית? No האם אתה רואה את האישה כשונה במהותה? Yes Go-d created her difference but not infferior 2)אורח החיים הדתי: - אורח החיים בחברה הדתית שונה מאוד מאורח החיים החילוני. האם קיום מצוות הוא קשה ואו מעייף לפעמים? At times But I don´t expect life to be easy האם אורח החיים החילוני והקל יחסית לא מפתה לפעמים? No - האם אורח חייך נתקל לפעמים באורח החיים החילוני, ויוצר בעיות (למשל ביציאה לעבודה וכו´...) No - מה דעתך על החיים כחילוני? (בכלליות על נוחות החיים והאם זה בסדר לחיות כחילוני) A sociological term To the extent that he does the right think within his Nekudat Habchira, then he is a good person 3)יחס למדינת ישראל: - האם אתה רואה את המפעל הציוני כלגיטימי? It exists, and thereore my opinion is irrelevent - האם אתה מכיר במדינת ישראל? Ibid - מה יחסך בקשר לגיוס לצבא? A question rarely discussed on its merits Whover learns Torah full time should not be drafted, however, i don´t know too many such people 4)הגדרת היהדות: - מיהו יהודי לדעתך? As defined by Orthodox halacha - האם חילוני, שלמרות שמרגיש הזדהות עם יהודים אחרים הוא לא שומר אף מצווה, הוא יהודי בעיניך? The halacha defines him as Jewish and thus he is Jewish
 shachar כ''ג אייר ס''ג 07:47

בבקשה..

אענה על חלק מן השאלות. אורח חיים דתי לעומת חילוני הוא אמנם נראה כביכול כקשה ולא נוח לעומת חיי מתירנות וקלות. אך לא זו דרך התורה האמיתית. התורה בעצם רוצה לתת לנו חיים אמיתיים ונכונים לעומת חיים של שקר ונהנתנות גרידא. יש למצוא את ההתאמה בחיי התורה לחיים היותר נכונים, ולא לראות כקושי, והרואה בכך קושי הינו מחטיא את המטרה. כמובן שלהגיע לכך, עבודה קלה אינה, וחיינו מלאים בעבודות כאלו ואחרות, אך כאשר מגיעים אל האור, אין בכך קושי כי אם הנאה צרופה. כל הנ"ל אינם דברים גבוהים, רק פשוט לראות את היופי. אם נבחן את חיי החילוני המצוי כריק מתוכן לעולם לא נראה את חיי הדת כיפים מאחר ואנו באים מתוך נקודה מוסכמת ומוקדמת. הפוך, צריך לראות את היופי שבכל חיים, ואז לבחון את החיים מקרוב. בגדול, התורה נותנת לנו איבחון לחיים יותר נקיים. התורה אינה כוללת את כל הגזירות והחידושים למיניהם, אלא יחס נכון לכל דבר ודבר. לכך, אינני רואה בחיים חילוניים כנבובים, אלא כל פרט לפי מה שהוא אם הוא נוגד את התורה אם לאו. מדינת ישראל. בהסתכלות על מדינה יהודית, זה דבר נכון, אך אם המדינה היא לשלילת הדת, אם כן היא משוללת מידית. צבא. לכשעצמו אין בכך בעיה, אלא אם כן נוגד את הדרך היהודית הנ"ל. יהודי הוא זה שמקיים את חייו עפ"י התורה, מי שלא, לכאורה אינו יהודי, רק שתמיד סלולה בפניו הדרך, מאחר והיא נצר לזגע שקיבל עליו תורת ישראל. ולכך כל גוי שמקבל עליו תורת ישראל אף הוא כיהודי ייחשב. על מעמד האשה לא כתבתי מאחר והחברה הדתית אינה רואה את מה שאכתוב כלגטימי. לכך פוטר אני מלכתוב דעתי.
 shachar כ''ג אייר ס''ג 04:05

בבקשה.

(תגובה של חוזרת בתשובה חרדית!) להלן לינק למאמר שפרסמתי בעבר על מעמד האשה: 1. http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/viewMsg.asp?id=490&msgid=11327911&archive=1 2. http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?id=490&msgid=11327936&archive=1 2. - קיום המצוות הוא תענוג והוא בונה, אם כי לפעמים היצר הרע מקשה על עשייתם. אורח החיים החילוני והקל אינו מפתה מכיוון שאין בו כלום, הוא חסר תוכן. - כן, אני עובדת במגזר החילוני ויש בעייה לפעמים (לעתים רחוקות) של רצום לקוחות ללחוץ ידיים, או בעיה של כלים ואוכל כשר. - החיים כחילוני הם פתרון טוב למי שמעדיף את חיי הנוחות על פני חיי האמת. לכל אדם ניתנת בחירה וזכותו לממש בחירה זו כרצונו אם כי לפעמים אי הידיעה מונע מהאדם לממש בחירה זו בצורה נכונה. לכן חובה עלינו ליידע עד כמה שאפשר חילונים לאפשרות השניה - לאמת שבחיי מצוות, אבל לא לשנוא אותם על בחירתם שבעינינו שגויה. 3. - המפעל הציוני הוקם על גבם של יהודי אירופה בחלקו, והקמת המדינה עצמה, ההכרזה על עצמאותה, באה גם היא על גבם של אודים מוצלים מאש. לכן כיצד אפשר לראות בקיום המדינה כלגיטימי? בעיני זה לחיות בגולה ממש כאילו היינו עדיין באירופה. - אני מכירה במדינת ישראל כמדינה נוספת אם כי אינני רואה בה מדינה יהודית. - לאיזה צבא הכוונה? צבא השם? מי שאינו מסוגל לשרת בצבא השם שישרת בצבא ההגנה. השם יודע שאנחנו זקוקים לשניהם. 4. - כל מי שנולד לאם יהודיה ו/או התגייר כהלכה. - חילוני שנולד לאם יהודיה ו/או התגייר הינו יהודי לכל דבר למרות ריחוקו מהיהדות. שבוע טוב ובהצלחה
 shachar כ''ג אייר ס''ג 03:35

הערה ליותם

רק רציתי להעיר, שלא כל התגובות שהגיעו בשמי נכתבו ע"י חבדניקים. כך שאל תקח את התגובות כאן בתור מדגם מייצג של תנועת חב"ד, אלא בעיקר בתור דיעות של אנשים שמוגדרים חרדים. ולא דווקא חבדניקים. את ההבדל המשמעותי, תמצא למשל בדיעה על היחס לשירות הצבאי. יום טוב
 shachar כ''ג אייר ס''ג 03:13

בבקשה

1)מעמד האישה בחברה הדתית - מהי האבחנה בין המינים בתורה? - האם בחברה הדתית שמורים לאישה תפקידים מסורתיים? ת. כן - האם מעמד האישה נחות ממעמד הגבר בחברה הדתית? האם אתה רואה את האישה כשונה במהותה? ת. מעמד האשה ביהדות שונה אך לא נחות, לנשים ולגברים יש תפקידים שונים. 2)אורח החיים הדתי: - אורח החיים בחברה הדתית שונה מאוד מאורח החיים החילוני. האם קיום מצוות הוא קשה ואו מעייף לפעמים? האם אורח החיים החילוני והקל יחסית לא מפתה לפעמים? ת. אורח החיים החילוני בוודאי יותר קל ומפתה, אבל זה חלק בלתי נפרד מחייו של יהודי שומר תורה ומצוות לעמוד ולהתגבר על נסיונות. - האם אורח חייך נתקל לפעמים באורח החיים החילוני, ויוצר בעיות (למשל ביציאה לעבודה וכו´...) ת. יוצר לעתים רחוקות בעיות, אבל במשך השנים לומדים להסתדר ולהתמודד עם זה. - מה דעתך על החיים כחילוני? (בכלליות על נוחות החיים והאם זה בסדר לחיות כחילוני) ת. החיים כחילוני, ברור שמבחינה פרקטית יותר נוח, אך יהודי יש לו תפקיד בעולם, והחי כחילוני מחמיץ את תפקידו בעולם, החיים כחילוני "אינם בסדר" אבל אי אפשר היום לבוא בטענות לרוב העם כשהם כיום דור שני ושלישי לחילוניות ובגדר תינוקות שנשבו. 3)יחס למדינת ישראל: - האם אתה רואה את המפעל הציוני כלגיטימי? ת. מבחינת השקפה אנושית המפעל הציוני הוא לגיטימי, אך מבחינת ההשקפה דתית כשמטרת הציונות היתה הפיכת העם היהודי לעם ככל העמים, על ידי יצירת לאומניות יהודית מעורטלת מהזיקה לדת ישראל היא אינה לגיטימית. - האם אתה מכיר במדינת ישראל? ת. מכיר בדיעבד כעובדה קיימת. - מה יחסך בקשר לגיוס לצבא? ת. הכרח בל יגונה, אך לדעתי הפולחן סביב הצבא בחברה הישראלית טופח בצורה מוגדמת ע"י גורמים אינטרסנטיים בממסד, ובוודאי בכל הקשור ללומדי תורה אין לגייס, גם לימוד התורה הוא שירות חשוב לעם לא פחות מצבא. 4)הגדרת היהדות: - מיהו יהודי לדעתך? ת. יהודי הוא על פי ההגדרה ההלכתית, אחד שנולד לאם יהודיה, או שהתגייר גיור אמיתי. - האם חילוני, שלמרות שמרגיש הזדהות עם יהודים אחרים הוא לא שומר אף מצווה, הוא יהודי בעיניך? ת. בוודאי, ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא, אפילו אם אינו מרגיש הזדהות עם יהודים אחרים הוא עדיין ישאר יהודי.
 shachar כ''ג אייר ס''ג 02:31

בבקשה. אני אנסה להשיג לך עוד כמה תגובות מידידים

1)מעמד האישה בחברה הדתית - מהי האבחנה בין המינים בתורה? האבחנה בין המינים בתורה: היהדות מגדירה תפקיד לגבר ותפקיד לאשה. האשה, שמעצם היותה היא בעלת רגש יותר מאשר הגבר, קרובה גם יותר לה´ יתברך – שלכן היא פטורה ממצוות שמטרתן לקרב את האדם לבוראו. - האם בחברה הדתית שמורים לאישה תפקידים מסורתיים? מהם תפקידים מסורתיים? עקרת בית? נשים היום, בחלקן הגדול, יוצאים לעבוד מחוץ לבית כדי לעזור בפרנסה. זה גורם אמנם שינוים עצומים במבנה הבית כולו, אבל זו מציאות. - האם מעמד האישה נחות ממעמד הגבר בחברה הדתית? האם אתה רואה את האישה כשונה במהותה? אני לא רואה את האשה נחותה ממני בשום אופן וצורה. לי – התפקידים שיועדו לי ולה התפקידים שיועדו לה. שוני? כן. נחיתות? בשום אופן! 2)אורח החיים הדתי: - אורח החיים בחברה הדתית שונה מאוד מאורח החיים החילוני. האם קיום מצוות הוא קשה ואו מעייף לפעמים? האם אורח החיים החילוני והקל יחסית לא מפתה לפעמים? מפתה? לא. אמנם, להיות יהודי מאמין ושומר תורה ומצוות זה קשה מאד, אבל אני מאמין שזו האמת, ממילא, אין זה משנה קל או קשה, זה מה שאני צריך לעשות. גם לעבוד כדי להתפרנס זה קשה... א-ב-ל: מטרתו של היהודי המאמין היא להגיע לדרגה בה קיום המצוות לא יהיה עבורו עול אלא שמחה. עבורי אישית, בדרך כלל וברוב הדברים, אין קיום המצוות עול, אם כי לא תמיד זה קל. - האם אורח חייך נתקל לפעמים באורח החיים החילוני, ויוצר בעיות (למשל ביציאה לעבודה וכו´...) לעתים. כאשר אני נפגש, לצרכי עבודה, עם אשה וצריך להסביר לה מדוע איני לוחץ את ידה. אבך בדרך כלל יש הבנה בצד השני. גם לגבי כשרות האוכל, אני נתקל בבורות מדהימה, שמקשה לעתים, אבל גם כאן יש נכונות לשמוע והבנה. - מה דעתך על החיים כחילוני? (בכלליות על נוחות החיים והאם זה בסדר לחיות כחילוני) איני חושב שחילוני חי חיים נוחים יותר. ממש לא. "בסדר?" לא. אם כי איני מנסה לעולם לכפות את דעתי, גם כאשר – תיאורטית – אני יכול, הרי שברור לי לחלוטין שהחילוני טועה. 3)יחס למדינת ישראל: - האם אתה רואה את המפעל הציוני כלגיטימי? לא. מתוקף השקפותי הדתיות, איני רואה את המפעל הציוני לגיטימי. אני גם חושב שהוא דרס בכח הזרוע והדיפלומטיה את החיים הדתיים בארץ. - האם אתה מכיר במדינת ישראל? לא. לפי השקפתי הדתית למדינה אין זכות קיום, שעל כן איני משתתף כלל במערכותיה. לא בזכויותיה ולא בחובותיה (מלבד תשלום מיסים הכרחי) - מה יחסך בקשר לגיוס לצבא? להשקפתי, הגיוס לצבא אסור על פי תורה, כנ"ל. 4)הגדרת היהדות: - מיהו יהודי לדעתך? יהודי הוא מי שנולד לאם יהודיה. יהודי – בהגדרה אחרת, הוא יהודי שומר תורה ומצוות (לעניינים מסוימים מאד, כמו יין נסך ולדעות פוסקים מסוימים – העדפה בהעסקה על פני מי שאינו יהודי) - האם חילוני, שלמרות שמרגיש הזדהות עם יהודים אחרים הוא לא שומר אף מצווה, הוא יהודי בעיניך? יהדותו אינה תלויה במידת הזדהותו עם יהודים. גם קרל מארקס, למרות שהיה אנטישמי מכוער, היה יהודי. יהודי היא מציאות, לא בחירה – עבור מי שנולד לאם יהודיה. גוי, יכול לבחור אם להיות יהודי או לא. יהודי אינו יכול לבחור. כמובן, שיהודי שאינו שומר תורה ומצוות ומזדהה עם היהדות עדיף בעיני על יהודי שאינו שומר תורה ומצוות ואינו מזדהה עם היהדות – אבל זו הגדרה רגשית שאין לה ולהלכה כמעט כלום.