הרב צבי ונטורה

בזוקה?-בשביל הבדיחה!!

כ''ז ניסן ס''ט
לא רבים מאיתנו זוכרים מהילדות-את טעמו של אותו מסטיק ורוד העונה לשם "בזוקה", אבל רובנו ככולנו בוודאי שמעו על המסטיק המפורסם הזה.
האמת? הוא לא היה דווקא מהמסטיקים המשובחים ביותר, מתוך שלל היצע המסטיקים הוא לא היה דווקא מאלו שנחשבו דווקא לסוג הבריא והמומלץ ביותר לשיניים.גם העטיפה שלו לא משכה את העין יתר על המידה- היו בהחלט מסטיקים עם עטיפה צבעונית מלאה בתמונות שבהחלט נתנו סיבה (ולו חיצונית בלבד) לקנות את התחליף הרצוי. גם מבחינת המחיר-היה מגוון האפשרויות האלטרנטיביות זול בהרבה.
אבל הבעיה העיקרית של ה"בזוקה" היה "ההכשר" הלא מהודר. נכון!! החבר'ה שאהבו את ה"בזוקה" ידעו תמיד לערוך את ההשוואה בין מרכיבי ה"בזוקה" לשאר המסטיקים ותמיד תמיד ידעו להוכיח שהמרכיבים הם פחות או יותר אותו דבר ואין שום סיבה שהבד"ץ לא יתן הכשר גם על ה"בזוקה" - אבל מדבר אחד הם לא יכלו להתעלם-והוא הסוד הנורא שעבר מפה לאוזן: ה"בזוקה" עטוף מ"בחוץ" בשומן של אותו-"דבר-אחר"-שאמנם -"עתיד לחזור ולהיטהר"-אבל כרגע הוא מהווה מוקד לבעיות לא קטנות. למרות שאותו השומן הופך את ה"בזוקה" לעסיסי ו"טעים" יותר.
אם-אכן-כך אז עכשיו אתם מוזמנים להרים את גבות-העינים ולשאול את השאלה הפשוטה: אז מה היה בו ב"בזוקה" שהיה כל-כך מושך ופופולארי באותה תקופה??
וההסבר עד כמה שישמע משונה הוא נכון ואמיתי:
אל ה"בזוקה" היה מצורף "צעטיל" עם "בדיחה"-אם אפשר לקרוא לה אכן בשם זה. ולמרות שהיא היתה יבשה כמו הקייץ דאשתקד ומתאימה יותר לשמש בתור אחד מקרשי המדורה בל"ג בעומר או בקומזיץ הבעל"ט - בכל זאת אהבו הילדים לפתוח את הפתק ולקרוא את הבדיחה העצובה-שהיתה מוסיפה קצת טעם במאכל המפוקפק הזה.
ועכשיו לעניננו: זכינו ובתקופה זו נהנים בתי-הכנסיות שלנו מדי שבת-בשבתו בשלל עלונים צבעוניים המשרתים את קהל-היעד-שלהם.מזכים אותם ב"דבר-תורה" כלשהו ומעניקים להם "השקפה" נכונה לטעמם של עורכי-העלון-לצד מאמרי פוליטיקה ופובליציסטיקה.
גם תנועת חב"ד שהיתה אחת מהחלוצות בתחום זה-מספקת מדי שבוע לקהל-הקוראים והאוהדים של חב"ד עלוני-שבת צבעוניים רבים ומגוונים-כולל גם לילדים ולמשפחה.
בדרך כלל העלונים החב"דיים השבועיים כמו העלונים החב"דיים לתקופת-החגים או עלוני ה"מבצעים" למיניהם אופיינו בקו-ברור אותו תחם הרבי שליט"א מלך-המשיח בשנים ה'תנש"א-נ"ב –הפצת בשורת-הגאולה ולא פחות חשוב: "בשורת-הגואל"-"התגלות-עצם מציאותו של משיח" הקודמת ל"פעולותיו" וכו' (שיחת ש"פ תולדות ה'תשנ"ב) בקיצור "הכנת-העולם לקבלת פני משיח צדקנו"-על-ידי ש"מראים באצבע" מיהו המלך-ואז נותר רק "קבלת מלכותו ע"י העם".
אבל כמו לכל כלל גם כאן יש יוצא מן הכלל- והכוונה לעלוני השבת וכו' שמו"ל ה"מימסד" שמשום מה (באמת משום מה?)-הוא כרגע זה השלט בתנועת חב"ד ה"רשמית"-עלונים אלו הפכו משום מה לעסק משתלם ורווחי כאשר החדרת האידיאולוגיה והשקפת עולמה של חב"ד רחוק מהם כרחוק מזרח ממערב, אצלם תוכל לקרוא מאמר על "הקמת-המדינה"-בה"א באייר , תוכל לראות פרסומים על גני-ילדים של תנועת "אמונה" של המזרחי, או טיולים לטורקיה עם הכשר לא "הכי הכי". באותה מידה נושא המשיח אם כבר הוא מופיע-זה רק בתור תקווה עמומה ש"אולי-אם נזכה וכו'" ולא בתור דבר חי וממ"שי גם באותה מידה תוכלו לקרוא שם על "הילולות" למיניהם ו"ציון-קדוש" וכו' ואפי' את התוארים זיע"א וכדו' אפשר למצוא שם (=בעלונים הפחות "רשמיים").
וישנו עוד נושא שגם בו הם מדגימים את חולשת-אמונתם-וזהו ענין שלימות-הארץ: זה כבר לא סוד שהם נחשבים לחסידיו של נתניהו עוד משנת-ה'תשנ"ו (זוכרים את הכותרת המזעזעת בעתונים היומיים שהזכירה את "חטא העגל":"נתניהו וחסידיו"-כשברקע נראים "חב"דניקים" צעירים המפזמים בהתלהבות את המנון הליכוד -בלילה שאחר-הבחירות בשנת ה'תשנ"ו)= והם מנסים כעת וניסו בעבר לגונן על זה ש"טוב ליהודים"-עפ"ל בכל עת.
קחו למשל את העלון האחרון "בזוקה" מס' 1163 (או בקיצור-"בדיחת-השבוע"): כיצד הוא מגן (="לא קשה להבין") בהרחבה (=עם שומן "בזוקה" עסיסי וטרף...)- על דעות - "יש הסבורים" שצריך להכניס ולשתף את "מפלגת-העבודה" בקואליציה של נתניהו-היפך גמור מדעתו הגמורה של הרבי שהובעה בחוה"מ פסח התש"ן.
מהי אכן הסיבה שמובילה את העלון הנ"ל לנקוט בקו פשרני כזה דווקא?
ובכן לא נעים לומר אך העלון הזה בתוך כל שאר מוצרי המימסד (שלמשל מוחקים את תמונת הרבי שליט"א מלך המשיח מעלון-"מבצע-תפילין" או שמפנים את הנשים המדליקות נש"ק ל"ציון-הקדוש") הפך להיות עלון "סאלוני"-פשרני וחביב שמטרתו היא לזכות לקהל האוהדים הרחב ביותר שכמובן ישלם גם במיטב כספו-וזאת גם במחיר של מחיקת התכנים החשובים שעלון חב"די האמון על תורת הרבי שליט"א מלך המשיח- צריך לפרסם ב"ימינו אלו-ימות-המשיח שבהם נמצאים עתה" (-י"ט כסליו התשנ"ב).
בעלון זה הבנוי תמיד על –"סקרי-דעת-קהל" לא כל-כך חשוב להביא את דברי הרבי שליט"א מלך המשיח בטהרתם-מה שחשוב אצלם מעל הכל הוא שהקהל אכן "יאהב" ויאהד אותם וימשיך לרכוש ממוצריהם שבעצם אינם שונים בהרבה משלל עלוני-השבת-הלא-חב"דיים.
"גאון יעקב אשר אהב סלה"-לא אצלנו.
אף אחד אינו מכחיש שמובאת שם "בפנים" מדי שבוע עיבוד מקוצר משיחה של הרבי ולעתים רחוקות גם איזה סיפור מתולדות חב"ד וכמובן קטע (לצאת ידי חובה) על הגאולה שכמובן תגיע-"אי-פעם"-הכוונה היא בעיקר על מה ש"מרוח" מ"בחוץ".
אבל הטענה האמיתית היא באמת כלפי אותם מנהלי מוסדות ובתי-חב"ד הקונים ובשופי מהם את הסחורה המפוקפקת הזו:הלא יש לכם אפשרות לקנות את מוצרי הגאולה שמוציא "מרכז-ממ"ש" בזיל-הזול ובאיכות מופלאה!! יש לכם שלל עלוני גאולה ומשיח שבועיים המביעים בצלילות ובתוקף את דעתו המקורית של הרבי שליט"א מלך-המשיח-בכל ענין. מדוע אתם צריכים להיזקק לאותו חומר-הסברה שאתם עצמכם אינכם מסכימים עם תוכנו? מדוע אתם מניחים לאותו מימסד להכריח אתכם לקנות עלונים בכסף מזומן שמגיע לכם טבין ותקילין ע"פ כל חוק שבעולם.
והתשובה היא כמו ב"בזוקה"-"בשביל הבדיחה" (=או יותר נכון כמו בתשובה לילד השואל בליל הסדר-"מה נשתנה?"-"עבדים היינו") - והבדיחה העצובה שלא נעים לומר אותה בקול-רם היא המחשבה שה"נמר של נייר" שנמצא בבית שז"ר בכפר-חב"ד הוא הוא בעל-הבית היום על תנועת-חב"ד והוא הוא זה שמייצג בכבוד את דעת רבני התנועה.
זה נכון שהרוב הדומם מגיע בהמוניו לכל כינוסי-המשיח שמארגן הרב זמרוני ומטה משיח באה"ק. זה נכון שברוב בתי-כנסת חב"ד מכריזים "יחי" שלא כמו בעלון הבזוקה המתבייש בהכרזה זו- שהרבי שליט"א מלך-המשיח עודד אותה בידו הקדושה מאות ואלפי-פעמים. זה נכון שרובם של חסידי-חב"ד הנוסעים לרבי לחגים –הם הם ה"גרעין הקשה" של אלו המפיצים את דעתו הטהורה של הרבי בעניני משיח ושלימות-הארץ- בלי להתכופף-בכל רחבי-תבל. הכל נכון ואמיתי, אבל מה אפשר לעשות? שאני אצא נגד "כולם"...?, שאני אעיז להרים את הראש ולומר די להשתלטות הברוטלית הזאת?
מה אני –"רובין הוד"?
אז למי שמעדיף להישאר במצריים-אין הרבה מה לומר-רק דבר אחד:
נסו לחשוב בכנות מה יקרה -כשאמנון יצחק יטען שעלון ה"בזוקה" שאתם מפיצים הוא הוא זה שמשקף נאמנה -את דעתו הטהורה של רבינו שליט"א מלך המשיח- האם באמת תוכלו אז-לשים "יד על הלב"-ולומר בוודאות –כן-אכן כך הוא!!
וכבר היו דברים מעולם!!
יחי אדוננו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!!
הרב ונטורה עם מקורב